Alla gillar att äta god mat! Men det är inte säkert att alla tål den mat ni serverar. Har ni koll på lagstiftningen som reglerar restaurangers skyldighet att kunna informera sina gäster om vilka ingredienser maten innehåller? Det för att era gäster ska undgå att äta det de inte tål och därav också undvika att bli sjuka.

Lagstiftning

I december år 2014 tog EU fram en ny lag gällande märkning av livsmedel och hur den ska vara utformad rörande ursprung, näringsinnehåll och innehållsförteckning. Trots att lagstiftningen styrs av EU så är det upp till varje medlemsland att bestämma om lagstiftningen ska skärpas ytterligare och hur information om innehållet i maten ska ges ut till gästerna. Sammanlagt finns det 14 stycken allergiframkallande ämnen som kräver särskilda märknings- och informations krav och som regleras av EU:s allergenlista.

Dessa 14 ingredienser/livsmedel är:

  • Spannmål, som innehåller gluten- vete, råg, korn, havre, spelt, dinkel, khorasanvete, eller korsningar mellan dem
  • Kräftdjur
  • Ägg
  • Fisk
  • Jordnötter
  • Sojabönor
  • Mjölk och mjölkprodukter nklusive laktos
  • Nötter- mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, makadamianöt/Queenslandsnöt
  • Selleri
  • Senap
  • Sesamfrön
  • Svaveldioxid och sulfit i koncentrationer på mer än 10 mg/kg eller 10 mg/liter
  • Lupin
  • Blötdjur- snäckor, musslor och bläckfisk

källa: Livsmdelsverket.se

Hur kan gästerna informeras om innehållet i maten

Att ge ut information till gästerna om innehållet i maten kan ske på många olika sätt. Det bästa är att informera kunderna direkt i menyn. Exempel på hur man kan utforma en sådan text är att nederst på varje sida i menyn skriva ”är du allergisk? var inte rädd att fråga oss om innehållet i maten.”
Ytterligare sätt kan vara via en annons på er hemsida där gäster med allergi eller överkänslighet i förväg kan ta kontakt med köket om sin allergi. (Visita.se)
På bufféer eller liknande kan det vara bra att placera ut informationskort där särskilda allergener uppmärksammas och i bästa fall ha separata bord. Exempelvis på frukostbufféer där laktos- och glutenprodukter står separat för sig.

Det är gästerna som bär ansvaret för vad de stoppar i munnen men det är ni som jobbar på restaurangen som bär ansvaret för att ge ut rätt information om innehållet de stoppar i sig och att rätt mat serveras till rätt person! Kom ihåg att dessa kunder som är överkänsliga eller har allergier är nöjda med sitt restaurangbesök hos er så kommer detta spridas snabbt. Tänk på det!

Vill du läsa mer eller är du redo att påbörja din utbildning?

Se våra utbildningar Fler blogginlägg

Gå med i vårt nyhetsbrev & håll dig uppdaterad!

Jag godkänner krogarnas allmänna villkor och cookie-policy