• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Kändisviner- trenden att ta fram sitt eget vin

  • Mattias Högstedt
  • maj 16, 2017
  • 2:19 e m

Kändisviner- trenden att ta fram sitt eget vin

Per Moberg, Carolina Gynning, Laila Bagge och Hanna & Amanda är bara några namn nämnda som tillhör gruppen om kändisviner. I hyllorna på Systembolaget ser vi allt fler etiketter på viner som är tillverkade av både nationella och internationella kändisar. Idag är framtagningen av kändisviner så pass vanligt förekommande att det kan ses som en naturlig del av kändisskapet.

Vad håller egentligen vinerna för kvalité?

Kvalitén i förhållandet till priset på vinerna kan däremot diskuteras. Enligt många experter så håller de flesta av vinerna en låg kvalité trots att vi som konsumenter betalar ett relativt högt pris för dem. En stor del av det höga försäljningspriset ligger i varumärket och att de är framtagna av en känd profil.
Vinskribenten, författaren och vinresearrangören Vincent Arrhenius har en favorit bland kändisvinerna. Det är komikern och skådespelaren Robert Gustafssons Bordeaux vin som sticker ut från mängden. Han beskriver det som ovanligt bra och prisvärt trots att det är ett kändisvin. “Jag provade om samma vin nyligen och det var fortfarande bra.”
Annars tycker Vincent Arrhenius att kvalitén är väldigt varierande. Han tror att den ökande trenden att tillverka sitt egna vin ligger i ett generellt ökat vinintresse samtidigt som det är ett sätt för kändisar att tjäna extra pengar då det finns en marknad som efterfrågar just kändisviner. Aftonbladet.se

Statistik

Enligt Systembolagets försäljningsstatistik under 2015, såldes 2.815.539 liter av kända svenskars egentillverkade viner. Det är stor skillnad i framgång där det för kändisarna resulterat i antingen flipp eller flopp. Kocken Tina Nordström tog första platsen mätt till mest sålda liter vin på 626.709 liter och där hon 2015 omsatte 56,9 miljoner. Artisten Petter ligger på en fjärde plats försäljningsmässigt men sett till omsättningen så tar Petter första platsen med stor marginal. Under 2015 omsatte hans viner 71,4 miljoner på Systembolaget.

Så här mycket sålde kändisvinerna 2015 på en topp 15-lista:

1. Tina Nordström 626.709 liter

2. Per Morberg 596.682 liter

3. Laila Bagge 584.221 liter

4. Petter 571.203 liter

5. Hanna Widell och Amanda Schulman 204.786 liter

6. Maria Montazami 95.853 liter

7. Ernst Kirschsteiger 41.067 liter

8. Robert Gustafsson 29.353 liter

9. Plura 29.100 liter

10. Kajsa Bergqvist 13.209 liter

11. Carolina Gynning 10.383 liter

12. Carl Jan Granqvist 8.922 liter

13. Bingo Rimér 5.967 liter

14. Alex Schulman och Sigge Eklund 5.960 liter

15. Per Gessle 5.910 liter

Källa: Systembolaget, sammanställt av SvD Näringsliv

Fredrik Eklund

Den svenska toppmäklaren och som de flesta känner till från den amerikanska realityserien Million Dollar Listing New York, har under våren 2017 lanserat sitt allra första rosévin. Det är ett rosévin från den italienska provinsen Delle Venezie av den kända druvan Pinot Grigio. High Kick Rosé är ett somrigt vin med smak av både örter, smultron och citrus. Fredrik Eklund säger själv att vinet startade som en dröm. En dröm om att kunna dricka sitt egna rosévin tillhörande en flaska som speglar allt han älskar med livet. En dröm om att få fira allt med sina vänner och sin familj i något tropiskt paradis. En dröm av att få njuta av vinet tillsammans med det bästa av all världens mat och som han till sist beskriver det som en dröm to share with you. ” – Fredrik Eklund

Källa: Vivavinochmat
Bildkälla:  Markus Spiske från Pixabay

 

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo