• Utbildningar
  • Abonnemang
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
Meny
  • Utbildningar
  • Abonnemang
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
Logga in
0
Inga produkter i varukorgen.
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Kontakt
  • Sponsorer
  • Myndigheter
  • Referenser
  • Om företaget
  • Cookies
  • FAQ
  • Blogg
Meny
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Kontakt
  • Sponsorer
  • Myndigheter
  • Referenser
  • Om företaget
  • Cookies
  • FAQ
  • Blogg

Vad gäller egentligen gällande hantering av livsmedel på restaurang?

  • Hem
  • / Nyheter
  • / Vad gäller egentligen gällande hantering av livsmedel på restaurang?
  • Mattias Högstedt
  • oktober 31, 2017
  • 2:14 e m

Vad gäller egentligen gällande hantering av livsmedel på restaurang?

livsmedelshantering att tänka på

Det är viktigt för alla som tänker starta en restaurangverksamhet att noggrant gå igenom alla steg för att verksamheten ska lyckas och att man ska slippa bakslag i efterhand. Det finns många regler att ta hänsyn till inte minst gällande hur man hanterar livsmedel.

Vi har pratat med Josefine Larsson, VD på Svensk livsmedelskvalité, som ger oss lite tips på vad man ska tänka på när man hanterar livsmedel i en restaurangmiljö.

– Vad behöver man tänka på gällande livsmedelskvalitet när man ska starta restaurang?

En av de viktigaste faktorerna är att se till att den personal som arbetar i verksamheten har kunskap i vad som kan hända om man inte följer de uppsatta rutiner som verksamheten har. Därför är utbildning och kunskap en viktig fråga.

Lokaler ska vara planerade så att det finns utrymme till förvaring för de varor man har i verksamheten. Det ska finnas plats för beredning och utrustning för den verksamhet som bedrivs. Många glömmer bort utrymme för städmaterial och utrustning. Helst ska disk av gästernas disk ske i separat utrymme. Om diskning sker i kök så ska det inte ske samtidigt som mathantering pågår. Det ska även finnas utrustning och utrymmen så att personalen kan sköta sin hygien som även den är en mycket viktig fråga.

– Vad kan hända om man inte följer riktlinjerna? Varför är det så viktigt?

Om man inte utbildar personalen eller har fel flöden eller andra brister i lokalen kan det leda till att den mat som serveras på något vis blir dålig och orsakar att någon blir sjuk. Kanske den sämsta marknadsföringen en restaurang kan ha. Har man riktigt otur och någon känslig person får i sig rätt som smittats med någon otäck bakterie, parasit eller virus så kan denne faktiskt avlida.

– Vad händer om en gäst anmäler verksamheten för misstänkt matförgiftning?

En anmälan kan innebära extra kontroll som också medför en extra avgift. Om någon väcker åtal mot en restaurang kan det leda till att verksamheten sedan får betala någon form av skadestånd eller böter om det visar sig att verksamheten fälls för det som de är åtalade för. Men främst kanske det handlar om dåligt rykte och att man hamnar i media. I dag kan det ju faktiskt också vara så att gästen hinner föra missförhållanden vidare via sociala medier innan det ens når press eller myndigheter och detta kan i sig vara skada nog för en restaurang. Sedan vill jag också tillägga att de finns de som kan lämna information till miljökontoret att de observerat exempelvis bristande rengöring och dålig personlig hygien, vilket också kan innebära en kontroll.

– Vad innebär egenkontroll?

Att verksamheten har gått igenom alla sina hanteringssteg i verksamheten och tänkt igenom sina rutiner så att dessa säkrar upp så att inga livsmedel riskerar att hanteras på ett sådant vis att de blir dåliga och kan orsaka att någon blir sjuk. Den som ansvarar för verksamheten ska kunna visa på att denne och personalen i verksamheten är väl insatta i uppsatta rutiner och att rutinerna följs.

– Vilka kontroller kan komma att göras på min restaurang?

Ungefär en gång om året, eller efter avtalad frekvens kommer en livsmedelsinspektör och kontrollerar att verksamheten tillämpar sina rutiner och kan redovisa resultat från sina internkontroller. Om verksamheten får avvikelser kan extrakontroller behövas utföras, vilka kan medföra en extra avgift för verksamheten.

Livsmedelsinspektörerna kan också komma på oanmälda kontroller om de fått in tips eller anmälan om misstänkt matförgiftning från allmänheten.

Sedan kan livsmedelsinspektörer också göra samkontroll med andra myndigheter. Så att de samtidigt kontrollerar arbetsmiljö, alkoholhantering, skatteredovisning osv.

– Vad behöver personalen känna till?

Det bestämmer varje verksamhetsansvarig, men bra är om personalen är väl insatt och kunnig i så många rutiner som möjligt. Några av de viktigaste punkterna anser jag är personalhygien, mottagningskontroll, förvaring, beredning, tillagning, nedkylning, varmhållning och rengöringsrutiner.

Vanligt är att man tror att man måste ha ett nedkylningsskåp om man ska kyla ner livsmedel. Givetvis är det viktigt om man har stora mängder mat som ska kylas ner men om man bara ska kyla ner en liten mängd någon gång i bland kan det fungera att göra detta i ett vanligt kylskåp eller i ett vattenbad.

Många tror att man alltid måste upphetta maten till över 72 grader för att en inspektör ska bli nöjd. Så är inte fallet, om man väljer att inte hetta upp livsmedel till den temperaturen blir det viktigt att kunna bevisa att rutinerna för tidigare hanteringssteg är säkra. Det handlar oftast om god personlig hygien, rengöringsrutiner och obruten kylkedja. Det är vanligt med diskussioner kring detta exempelvis gällande hamburgare som serveras på restauranger som inte är snabbmatsrestauranger. Många kockar vill göra egna hamburgare som serveras medium. Jag brukar resonera med dessa kockar kring hur de säkrar upp rutinerna kring den hanteringen eftersom köttfärs är en känslig råvara. Det är viktigt att vara medveten om riskerna med den hanteringen, men det är oftast inte omöjligt att hitta vägar som fungerar. Men bra att de blir medvetna om vad som kan hända om det går fel.

Vill du lära dig mer?

Vill du veta mer om hantering av livsmedel och livsmedelskvalité så kan du gå en av våra online-utbildningar i området som Josefine Larsson undervisar i.
Introduktion  | Grundutbildning | Uppdateringskurs

Du hittar alla våra utbildningar här:
KROGARNA ONLINE-UTBILDNINGAR

 

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Det perfekta julbordet

Driver du ett serveringsställe – se hit

Att redogöra pengarna för serveringstillstånd

Nya bestämmelser vid försäljning av e-cigaretter och e- vätskor med högre halter av nikotin

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

kundtjanst@krogarna.se

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg

Copyright © 2023 – Alla rättigheter behållna -Krogarna.se

Facebook Linkedin Vimeo

För att dig bästa möjliga upplevelse av krogarna.se använder vi cookies.
Du kan läsa mer om vilka cookies det är eller stänga av dom i inställningar.

Krogarna
Översikt

Vi använder kakor (cookies) för att kunna erbjuda dig bästa möjliga användarupplevelse på krogarna.se. Kakorna lagras i din webbläsare och används för funktioner som att känna igen dig när då återvänder till siten samt hjälper vårt team förstå vilka funktioner och innehållstyper som är mest intressanta för dig och alla andra användare.

Nödvändiga kakor

Om du fortsätter surfa på krogarna.se så samtycker du till att nödvändiga kakor används. Nödvändiga kakor används för att:

  • Spara dina önskade inställningar för just kakor.
  • Känna av om du är inloggad eller inte
  • För att du ska kunna lägga saker i kundvagnen i vår shop.
  • För att dölja de dialogrutor som du väljer att trycka bort.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Tredjepartskakor

Den här sidan använder Google Analytics för att kunna samla in information som antalet besökare på sidan och vilka blogginlägg som är populärast.

Om du låter den här kakan vara påslagen hjälper du oss förbättra innehållet på krogarna.se.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

Integritetspolicy

Du hittar mer information om vår integritetspolicy här.