Den 16:e maj lanserar vi på Krogarna en ny online-utbildning i digital marknadsföring. Kursen är framtagen tillsammans med ingen mindre än Nils von Heijne, entreprenör, föreläsare och digital kommunikationsrådgivare sedan 15 år tillbaka. Utbildningen riktar sig till den i branschen som önskar lära sig om hur de kan marknadsföra sin verksamhet online. Du hittar utbildningen här: Digital marknadsföring.
Vi har pratat med Nils om hans framgångar, motgångar och varför det är så viktigt att som hotell o restaurangägare att kunna hantera och förstå de digitala kanalerna.
Berätta lite om dig själv, vem är du och vad arbetar du med?
-Mitt namn är Nils Von Heijne. Jag jobbar med en mängd olika saker, men en gemensam nämnare för allt det som jag håller på med är förändring och då oftast förändring gällande digitaliseringen. Där arbetar jag både som rådgivare och konsult, både för stora som små varumärken. Att vara entreprenör och föreläsare är också något som jag jobbar väldigt mycket med. I dagsläget jobbar jag med sju olika “startups” där alla rör digital framtid med allt från Blockchain, VR, AR med mera. Det är något som jag hållit på med i snart 15 år i alla dess olika former. Ska man sätta ett bolagsnamn på det jag gör så går all rådgivning under mitt bolag Wishful AB och resterande rörande företags uppstarter, Blockchain, VR, AR, går under ett så kallat Venture Builder-bolag kallat Svärd von Heijne AB.
Du har ett gott ryckte i branschen, vad är framgången bakom det?
-För det första är jag väldigt tacksam för att jag har ett gott rykte och jag tror att det beror på två saker. Det ena är att jag är väldigt nördig inom området och det andra är att jag ständigt håller mig uppdatera om det senaste inom digital kommunikation. Under alla dessa år har jag jobbat med många olika människor i många olika projekt. Jag är en person som värdesätter mänskliga relationer väldigt mycket. Jag tycker att det är trevligt att vara trevlig, speciellt om man jobbar tillsammans. Jag skulle vilja säga att det är en kombination av att jag är nörd inom det här området och att jag alltid försöker vara så trevlig som möjligt.
Vad är du mest stolt över i din karriär?
-Det var en svår fråga! Det finns inget specifikt som jag är extra stolt över. Jag har under många år jobbat oerhört mycket i processen att hjälpa till vid uppstarten av många olika typer av företag, jobbat med kunder från olika delar världen över och bott på många olika platser på jorden. Det jag trots allt i slutet av dagen ändå är allra mest stolt över att jag alltid både har varit väldigt bra och väldigt tidig på att se en samhällsförändring om vart vi är på väg och tidigt kunna placera mig själv i de olika förändringsprocesserna. Där jag i Sverige var först ut med marknadsföring via sociala medier. Ytterligare något som jag är väldigt stolt över är att jag faktiskt jobbar med det jag älskar och att jag har givit mig själv den möjligheten och jobbat för att ha det som krävs för att faktiskt få göra det.
Varför tycker du att ditt yrke är intressant?
-Jag tycker att samhällsförändring är intressant. Allt som ändrar och förflyttar samhällets spelregler. Där det digitala och internet är de två faktorerna som förändrar samhället både mest och snabbast. Det som framförallt gör mig intresserad är när jag ser att ”det här är en positiv förändring”. När internet förflyttade kommunikationsbranschen från att göra påtvingad dålig reklam till att börja fokusera på förtjänad bra kommunikation är ett exempel som bidrar till ett bra skifte för samhället i stort. Som idag när vi går från att jobba med centraliserade byråkratiska dåliga system till att istället jobba med blockchain och decentralisering. Det är enligt mig en positiv samhällsförändring som dessutom är väldigt spännande, eftersom att det är just det den gör, förändrar.
Var får du din kreativitet ifrån?
-Det är en väldigt svår fråga. På ett sätt vet jag inte var den kommer ifrån. Jag är i grunden väldigt nyfiken och kreativ som person. Jag har fått förklarat för mig att kreativitet ofta beror på för låga dopaminvärden i hjärnan. Det är därför väldigt vanligt att kreativa människor just har för låga dopaminvärden naturligt i hjärnan och därav behöver skapa och vara kreativa för att få en balanserad dopamin tillförsel. Det skulle jag säga är den kemiska förklaringen. Den biologiska förklaringen är att det är ett arv från mina föräldrar, som alltid varit väldigt nyfikna och skapande personer på olika sätt.
Vad skulle du säga är det viktigaste när det gäller digital marknadsföring?
-Det viktigaste är skapa värde. Att kommunikationen skapar värde för målgruppen och inte bara för avsändaren. Den som gör reklam ska skapa värde för den som möts av kommunikationen för att ha möjligheten att nå hela vägen ut. Det finns många aspekter av det, men ur värde föds engagemang och med engagemang kan man lyckas väl med digital kommunikation. Utan engagemang blir allt väldigt svårt och det blir också väldigt dyrt. Att tillägga till den här frågan är också den visuella marknadsföringen och att den spelar en allt större och viktigare roll idag.
Du har tagit fram en online-utbildning i marknadsföring som riktar sig till de som arbetar i hotell och restaurangbranschen. Varför är det bra att gå den här kursen?
-Kommunikationsbranschen förändras snabbt och vill man hänga med är det bra att få en grundläggande förståelse för hur man bör tänka för att skapa en modern och mer effektiv digital kommunikationsstrategi.
Varför är det bra att få ökade kunskaper inom digital marknadsföring?
-De digitala kanaler har blivit de absolut viktigaste och mest effektiva för att nå sin målgrupp idag. Vi tillbringar i genomsnitt 9 timmar per dag framför en skärm och kollar mobilen i snitt 150 gånger – inga andra kanaler är i närheten av att ta upp så pass stor del av konsumentens liv. Att kunna digital marknadsföring är därför helt avgörande för den moderna kommunikatören.
Hur gör man som företag för att upprätthålla sin digitala marknadsföring?
-Till att börja med kan det vara skönt att veta att ingen klarar av att hålla koll på allt inom digital marknadsföring. Området är så pass stort och förändras så pass snabbt att det helt enkelt är omöjligt. Mina bästa tips är dock att hålla sig uppdaterad med hjälp av en kombination av frekvens och digitala kanaler. Att lägga en 12-månaders plan för digital marknadsföring är lönlöst. Det är däremot smart att istället se till att utvärdera och uppdatera sin strategi en gång i kvartalet. Titta på vad som givit bäst effekt för er respektive era konkurrenter. Se till att löpande analyser er målgrupps digitala beteenden – har de flyttat från Facebook till Snapchat, har de börjat följa någon ny bloggare eller YouTuber, eller har de kanske börjat prata om/söka efter någon ny trend online sedan ni utvärderade er strategi förra gången?
Varför är det viktigt att lägga ner tid och satsa på sin digitala marknadsföring?
-Det är viktigt därför att det är hur vi lever våra liv. Det är på internet som vi människor tillbringar större delen av vår vakna tid. Det är där som vi umgås med varandra, där vi hämtar information och där vi delar information. Det är internet som är själva navet för mänsklig kommunikation idag.