• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Kan branschen återhämta sig?

  • Mattias Högstedt
  • december 7, 2021
  • 10:30 f m

Kan branschen återhämta sig?

När restriktionerna är borta kommer de gamla problemen som branschen kan ha förträngt under pandemin. De problemen som fanns innan Covid19. Eftersom dessa problem aldrig får någon lösning sätter de käppar i hjulen och hindrar en snabbare återhämtning. Huvudfrågan är hur väl rustade restaurangbranschen är för en återhämtning och för en tillväxtfas de kommande tio åren. Vi på Krogarna har listat just vilka punkter som kan vara svåra för restaurangerna att återhämta sig ifrån:

Brist på gäster

Företag behöver kunder som spenderar pengar som blir sedan intäkter i företagen. Utan kunder och intäkter går det inte att driva företag. Pandemin har förändrat företagskundernas (dom som åker på affärsresor och går på möten) beteende och sätt att arbete. Kartläggningar och undersökningar tyder på en permanent förändring som innebär färre affärsresor, möten och färre dagar på det traditionella kontoret. Detta innebär förlorade intäkter för transportföretag, hotell, mötesanläggningar och speciellt för restauranger. Fler och flera väljer även nu efter pandemin att hålla möten digitalt. De traditionella arbetsluncherna börjar försvinna allt mer.

Brist på marknadsföring

För att skaffa kunder måste företag marknadsföra sig. Pandemin tog död på alla långsiktiga marknadssatsningar precis som om världen skulle gå under och aldrig någonsin repa sig igen. Visit Sweden gick exempelvis från att i många år bara ha marknadsfört Sverige utomlands till att marknadsföra sig mot den inhemska marknaden. Flera destinationer runt om i Sverige har tänkt i samma banor. Marknadsföringen har pausats rejält och man har fått tänka om hur man ska rikta reklam till sina kunder på ett helt annat sätt än vad man gjorde förut.

Brist på erfaren personal

Denna utmaning hänger i sig efter pandemin. För att en restaurang ska kunna växa över lång tid krävs att det är attraktivt att arbeta i branschen samt god tillgång på välutbildad arbetskraft. Här har det mest misslyckats. Färre söker till de få utbildningar som finns och pandemin har accelererat uttåget ur branschen till mer attraktiva branscher. Mycket på grund av att andra branscher erbjuder bättre kollektiv avtal och bättre löner.

Dessa utmaningar är en del av vad restaurangbranschen kommer behöva gå igenom i framtiden. Det återstår att se hur väl de lyckas återhämta sig efter två års uppehåll.

Källa: https://www.besoksliv.se/blogg/anders-johansson/branschen-kommer-aldrig-att-aterhamta-sig/

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}