• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Leif Mannerström och Ulf Wagner – tankar kring branschen

  • Mattias Högstedt
  • september 25, 2017
  • 2:07 e m

Leif Mannerström och Ulf Wagner – tankar kring branschen

Under Restaurang Expo och Fastfood & Cafe Mässans andra dag i Göteborg fick vi möjligheten att ta del av en intressant diskussion på scenen mellan två av landets främsta profiler inom branschen, Leif Mannerström och Ulf Wagner. Leif Mannerström har genom åren skrivit en rad kokböcker, varit domare i Sveriges Mästerkock, deltagit i programmet Kockarnas Kamp och han driver idag restaurang Kometen i Göteborg tillsammans med kollegan Christer Johansson. Mannerström har från 1994 och fram till 2010 drivit restaurang Sjömagasinet i Göteborg som idag ägs och styrs under Ulf Wagners bevakning.

Innan samtalet mellan dessa herrar börjar så förstår man att det finns en god bekantskap mellan de båda och att de är väl medvetna om varandras karriärer. Vi får under diskussionen på scen ta del av deras tankar kring hur branschen ser ut i dag jämfört med tidigare samt deras personliga erfarenheter och historier.

Var det bättre förr?

Den första frågan Wagner ställer till Mannerström är om han upplever att hela branschen var bättre förr, med allt från försäljning till kvalité på den tillagade maten. Enligt Mannerström har branschen förändrats till det bättre gällande det mesta och han tycker att det idag jämfört med tidigare är lättare att få lönsamhet på sina verksamheter. Trender som tidigare nämnts och som i denna bransch är vanligt förekommande är något Mannerström menar på att han aldrig riktigt följt eller hakat på. Han har alltid utgått från att laga den mat som han själv kan och som han själv tycker om, vilket är visdomsord han tagit med sig från sin pappa. Tack vare detta sätt att jobba har Mannerström lyckats fånga ett nät av återkommande och trogna kunder. Något han rekommenderar och vill ge som råd till andra krögare att också göra.

Vad ska du bli när du blir stor?

Nästa stora samtalspunkt vidrör ämnet om hur branschen ska få den acceptans den förtjänar och hur man ska göra för att fler människor ska vilja söka sig till yrket. 

Idag är turismnäringen Sveriges näst största bransch där hotell-och restaurang är en stor del av turismnäringen. Trots detta finns det idag en väldigt låg acceptans för både branschen och yrket i sig. Acceptansen för branschen är på många områden bättre jämfört med vad den tidigare varit, men fortfarande är det många som ifrågasätter den och de som jobbar i den. Mannerström berättar att det finns många som jobbar ute på golven på restaurangerna och som får frågan “Vad ska du bli när du blir stor?” Både Mannerström och Wagner är eniga om att vi behöver en förändring från politikernas sida. Kunskapen hos krögarna behöver bli bättre. Det är i dagsläget många restauranger som anställer outbildad personal till en följd av att det i dagsläget finns alldeles för få högskoleutbildningar. De båda är också överens om att skapa en acceptans för branschen är högst prioriterat och något som alla behöver jobba med för att det skapa en trevlig och attraktiv arbetsmiljö.

Vill du veta mer om Ulf Wagner och vem han är? Läs Krogarnas intervju med Ulf här.

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

  1. Leif Mannerström och Ulf Wagner – tankar kring branschen
    1. Var det bättre förr?
    2. Vad ska du bli när du blir stor?
  2. Dela det här
  3. Gå med i vårt nyhetsbrev
  4. Andra läste även
    1. Möt Daniel – beroendesnack
    2. Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!
    3. Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur
    4. Expansionstips med Ahmed Chukair

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

kundtjanst@krogarna.se

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}