• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Marknadsföring av alkohol

  • Mattias Högstedt
  • februari 24, 2022
  • 12:02 e m

Marknadsföring av alkohol

Marknadsföring av alkohol är strikt reglerat. Enligt svensk alkohollagstiftning får marknadsföring av alkohol inte vara uppsökande eller uppfatta som påträngande eller uppmana till bruk av alkohol. Framställning i bild via en kommersiell annons får endast omfatta en återgivning av varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar eller varumärke.

De som klassas som alkoholdryck är drycker med en alkoholhalt över 2,25 volymprocent. Bestämmelserna om dessa drycker finns i kapitel 7 i alkohollagen. När du marknadsför alkoholhaltiga drycker ska du alltid iaktta särskild måttfullhet. Detta innebär att marknadsföringen inte får vara uppsökande, påträngande eller uppmana till konsumtion. Måttfullheten gäller för hur marknadsföringen är utformad, var den finns och hur den kommuniceras.

Vad får man inte göra?

Marknadsföringen ska inte kopplas till miljöer eller tillfällen då alkohol inte ska brukas. Som exempelvis i trafiken, sportevenemang eller på arbetet. Du får inte heller ge intryck av att alkohol förbättrar fysisk eller psykisk förmåga, prestation eller framgång. Dessutom får man inte heller påstå att ensamhet- eller tristessproblem kan lösas med hjälp av alkohol utan allt ska besvarar med fakta.

Förbud mot marknadsföring till ungdomar och barn

Man får inte rikta marknadsföringen mot barn eller ungdomar som är under 25 år. För att inte nämna får man inte heller attrahera barn eller ungdomar genom att till exempel ha leksaker i reklamen. Viktigt att även marknadsföringen inte sker på platser där majoriteten är barn och ungdomar, varken på fysiska eller digitala platser.

Får man marknadsföra alkohol i Sverige?

Ja, men med vissa begräsningar.

Bland annat att marknadsföringen inte får vara uppsökande, påträngande eller uppmana till bruk av alkohol. Ifall du vill sälja alkohol så måste du ha tillstånd för att få sälja och servera alkohol till allmänheten och till slutna sällskap. Servering av alkoholdrycker får ske mellan de klocka slag restaurangen har serveringstillstånd. Normaltiden är kl. 11:00-01:00. Efter serveringstidens slut får ingen servera alkohol och inom 30 minuter ska lokalen vara utrymd på gäster.

Är du en verksamhetsägare? Vill du känna dig trygg med att dina anställda har korrekta kunskaper i alkohollagen? Eller vill du som enskild person bygga på dina kunskaper gällande arbete på ett serveringsställe/restaurang? Då har vi den perfekta utbildningen för dig här.

Källa: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/och-gallande-foreskrifter/marknadsforing-av-alkohol/

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}