Vad påverkas vi och våra hjärnor av när vi ska beställa en viss maträtt på menyn? Många inom både café- och restaurangbranschen vet hur viktigt det är med olika tips och trix för att både locka gäster och sedan få dem att köpa mer. Den stora konsten ligger i att spela på våra fem olika sinnen. Framförallt så lockas vårt köpbeteende av ett sinne, synen och därav vad vi ser och läser. Det är därför extra viktigt att ni har en meny som är rätt utformad för att spela på era kunders fem olika sinnen och styra dem till att köpa den eller de maträtter ni önskar.

Utseende

För att öka chanserna att kunderna ska köpa mer av de maträtterna ni vill finns speciella knep för att fånga uppmärksamhet. Ringa in, stryk under eller skriv med större bokstäver. Det lockar ögat och kunderna får ett intryck av att den maträtten är speciellt uppmärksammad för just dem. Enligt flera studier så har det visats att ögat har en tendens att först alltid läsa och uppmärksamma det som står längst upp till högre på en sida. Lägg därför de rätter ni vill att kunden ska köpa där.

Rätterna

I menyn ska rätterna beskrivas kort och koncist. Det ska beskriva maträtterna vackert och vara utformade att locka smaklökarna. Det kan därför vara ett tips att lägga till känsloladdade ord som adjektiv eller förnamn. Har du en rätt som innehåller potatismos och köttbullar kan ni presentera rätten: Fluffigt vispat potatismos tillhörande farmor Gretas hemgjorda köttbullar. Till det serveras en len brunsås tillsammans med saltgurka och rårörda lingon. På så sätt blir rätten mer inlevelserik och hemtrevlig och då är chansen större att kunden kommer att köpa den.

Priser

I vissa fall kan priser vara känsligt för många av kunderna. För restaurangers del är det viktigt att ha rätt priser för att restaurangen ska gå runt. Precis som allt annat så ska även priserna stämma in med hur restaurangen uppfattas utåt. För att er meny inte ska uppfattas som allt för dyr finns ett enkelt knep. plocka bort alla pengatecken som skrivs ”:-” och skriv istället endast siffran ”179” eller skriv istället dit kronor på slutet. Ha en eller ett par rätter som sticker ut prismässigt. Prissätt de så att de är mycket dyrare än de andra rätterna ni har för att resterande rätter på menyn istället ska ska uppfattas som mer prisvärda. Även om priserna på dessa skulle sticka ut och vara högre än snittet.

Källa: expansionsadvance.com
Bildkälla: Pixabay

Vill du läsa mer eller är du redo att påbörja din utbildning?

Se våra utbildningar Fler blogginlägg

Gå med i vårt nyhetsbrev & håll dig uppdaterad!

Jag godkänner krogarnas allmänna villkor och cookie-policy