En digital framtid
Tidigare har digitalisering endast inneburit att boka bord och beställa mat online. Men nu följer en ökad digitalisering som redan börjat sätta spår i samhället och inte minst i restaurangbranschen, där det numera handlar om att digitalisera hela restaurangbesöket. Man vill kunna effektivisera restaurangbesöket så mycket det går, både för restaurangerna och för kunderna. Vi lever idag i ett samhälle där allting ska gå fort och vi inte har så mycket tid. Effektiva appar och att digitalisera restaurangbesöket gör det möjligt att både spara mer tid och pengar samtidigt som man fortfarande kan ge kunderna en mer personlig kontakt.
Man ser en stor utveckling i både fenomen och i tillväxttrenderna.
Vi lever inte på samma sätt som vi gjort tidigare, och en stor anledning har nog varit den pandemi vi tagit oss igenom som har fört med sig en ny livsstil. Vi lever alltmer i kontinuerliga flöden. Vi jobbar på kvällarna, tränar under lunchen och arbetar medan vi pendlar hem, så varför ska man vänta med restaurangbesöken bara till kvällen?
Man ser tydligt att appar är en viktig del när man väljer vart man ska gå ut och äta. Det gäller då för krogar och restauranger att synas i den världen och försöka nå ut till så många som möjligt.
Det är allt vanligare att beställa direkt genom sin mobil på restaurangerna i stället för ett förtryckt menyblad. Det gör att gästerna kan få hjälp mycket snabbare och man kan ta beställningen i sin egen takt. Det effektiviserar både för restaurangen och kunden. Man vill göra upplevelsen bättre för kunden och samtidigt göra det lättare för restaurangen tjäna mer tid och pengar.
Bättre kontakt?
Det kan även skapa en bättre relation med kunden om digitaliseringen används på rätt sätt. Man kan lära känna kunden genom dem menyval konsumenten gör. På så sätt kan det nya i framtiden även utvecklas till att skräddarsy kundens menyval utifrån tidigare preferenser och kunden kan skapa sina egna menyer. Genom att samla in information om kunden så kan man också lättare se vilka som är stamgäster och man kan ge dem ett mer personligt bemötande.
Det effektiviserar både för krögare/personal och gäster med appar som erbjuder en helhetslösning som följer gästen genom hela besöket från bokningen till betalningen. Man kan boka bord, betala, dela på notan och ge dricks direkt i mobilen.