• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Snabbfakta om kassaregister

  • Mattias Högstedt
  • mars 4, 2017
  • 3:18 e m

Snabbfakta om kassaregister

Om försäljningen i ditt företag sker mot kontant- eller kortbetalning har du skyldigheten att registrera detta i ett kassaregister. Även andra former av elektroniska betalningar (tex betalningar via en app) är jämställda med kontokort så dessa omfattas också av reglerna. Anmälan om kassaregister görs via skatteverkets hemsida eller via deras telefontjänst.

Vad händer när du anmält ditt företag?

När du anmält kassaregister och kontrollenhet får du en bekräftelse. Sedan skickas ett registreringsbevis ut ca en månad efter anmälan har genomförts. Då får du även skyltar med identifikationsnummer för både kassaregistret och kontrollenheten. Skyltarna ska fästas synligt på varje enhet. Du kan börja använda registret så fort det är anmält, du behöver inte vänta på att skyltarna ska skickas ut.

Ändringar

Om förhållandena ändras i företaget måste det anmälas till Skatteverket inom två veckor. De ändrade förhållandena skulle kunna vara att du skaffat ytterligare kassaregister, byter ut det befintliga, säljer det eller att din verksamhet byter adress. Får du ut nya skyltar ska du fortfarande behålla de gamla eftersom att båda gäller.

Felanmälan

Om ni har några driftsavbrott eller störningar i systemet är det viktigt att ni anmäler dessa till Skatteverket. Om det är bestående driftsavbrott, dvs att det kräver reparation skall det anmälas omgående. Strömavbrott behöver dock inte anmälas. Vid ett driftavbrott skall man då fortsätta att registrera försäljningen. Om du fortsätter att sälja utan ett register så kan du få betala en kontrollavgift. Om problemet uppståt på grund av omständigheter som du ej kan kontrollera kan du helt eller delvis slippa avgiften. Detta bestämmer Skatteverket. Det är via felanmälan som Skatteverket får reda på att något inte står rätt till och kan utifrån det gör de en bedömning.

I filen nedan hittar du information om hur man registrerar ett nytt kassaregister.
SKV 614

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}