För att hitta nya kunder gäller det först och främst att analysera sin målgrupp och vara tillgänglig på flera olika plattformar. Ställ dig då frågorna; Vilken ålder är de på besökarna som äter på din restaurang? Var bor de? Med hjälp av din målgrupp kan du sedan skicka ut reklam eller annan marknadsföring till rätt personer. Det är också mycket viktigt att tänka på hur synlig just du är för dina kunder.
Hitta din målgrupp
Din målgrupp är de grupper i samhället som kommer till din restaurang. Några exempel på målgrupper skulle kunna vara par i 30-45 års åldern eller yngre i 20-35 års åldern. Frågorna ni bör ställa er är då hur ni enklast når ut till dessa? Majoriteten av denna målgrupp finns med största sannolikhet på Facebook så ett alternativ till att nå ut till dessa är att göra en betalannons just där. I din annons väljer du själv din budget och skapar din målgrupp. Du skriver in ditt ålderspann och bör även välja vilket geografiskt område annonsen ska spridas i.
En viktig frågeställning du bör ställa dig innan dess är om det är den målgruppen ni vill ha på er restaurang? Det är viktigt att våga vidga sin målgrupp om man inte är nöjd med restaurangens lönsamhet. Ni kanske borde attrahera barnfamiljer istället? Då kan det vara en bra idé att ha något typ av evenemang eller liknande som intresserar den målgruppen ni vill attrahera.
Var synlig
I och med att sociala medier blir större och större så använder sig många kunder av exempelvis Instagram för att kolla upp restauranger. Som kund får man då en bra bild över maträtterna, omgivningen samt vilka gäster som besöker restaurangen. Man kollar då ofta på andra tidigare gästers bilder som varit på platsen men även på företagets egna Instagramkonto. Därför är det oerhört viktigt att ni har ett konto som ni uppdaterar kontinuerligt. Här kan ni på så sätt fånga gästernas uppmärksamhet och se till att sticka ut bland konkurrenterna.
Vi rekommenderar också att du erbjuder wifi på din restaurang då dina gäster exempelvis kan checka in på din restaurang. Vilket i sin tur innebär gratis reklam för din verksamhet.
Både Instagram och Facebook är två kanaler som folk använder sig av ofta vilket gör att du snabbt kan gå ut med information om ändrade öppettider eller oväntade problem. Se även till att finnas med på både Yelp och TripAdvisor. Även där kollar nya kunder upp restauranger innan de bokar bord. The Fork och Book a table kan vara bra sidor att synas på. Enligt en undersökning från 2011 resulterar en höjning av betyget med en stjärna på Yelp till en ökning av intäkterna med 5–9 procent, vilket visar hur stor betydelse de här resurserna faktiskt har.
Se även till att kunderna ser dig direkt när de söker på Google efter det du erbjuder. Genom Google Adwords så betalar du bara när de klickar på din annons, besöker din webbplats eller ringer dig. På Youtube finns en bra guide till hur du kommer igång med Google Adwords. Här hittar du guiden: https://www.youtube.com/user/learnwithgoogle
Var tillgänglig
Se till att svara dina kunder, både på mail, telefon och via sociala medier. Var personlig mot dina gäster, speciellt dina återkommande gäster. Det kan vara något så enkelt som att komma ihåg personens namn eller dennes vanliga beställning. Det gör att kunden känner sig omhändertagen och sedd vilket i sin tur kommer innebära att gästen väljer att komma tillbaka och även rekommendera er för sina vänner. Kundrelationerna är a & o för din verksamhet så se till att vårda och uppmuntra era gäster lite extra. Det är viktigt att förstå relationen mellan service och lönsamhet. När ni gör era kunder nöjdare med din restaurang, kommer ni öka dina intäkter och din restaurangs lönsamhet.
Sammanfattningsvis är internet och sociala medier just nu en krögares bästa vän för att hitta nya kunder! Här kan ni både kontakta och marknadsföra er. Det är något som man bör lägga ner tid på för att på längre sikt öka er försäljning. Lycka till!