• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Vad innebär systematiskt arbetsmiljöarbete?

  • Mattias Högstedt
  • februari 25, 2017
  • 3:07 e m

Vad innebär systematiskt arbetsmiljöarbete?

Alla arbetsgivare oavsett bransch eller storlek på företaget måste genomföra ett så kallat systematiskt arbetsmiljöarbete. Det innebär i grova drag att de måste förebygga olyckor och ohälsa på företaget genom att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten. Men vad innebär detta i praktiken?

Arbetsplats

Undersöka

Arbetsgivaren ska kontrollera och undersöka både verksamheten, arbetsplatsen och personalen så att psykisk och fysisk ohälsa och arbetsskador förebyggs. Det ska finnas ett system för hur man ska gå tillväga. Frågor man kan ställa sig vid undersökningen, Vad finns det för risker som vi känner till? Hur kan vi minska dessa? Enkla saker att kolla är ljudnivån och luften i arbetsrummen. Fler saker hittar du i listan nedan:

• Buller och störande ljud
• Trasiga verktyg eller maskiner
• Blöta golv
• Farliga ämnen i luften
• Arbeten på hög höjd
• Tunga lyft
• Tidspress
• För lite att göra
• För mycket att göra

Genomföra

När man kommit fram till vilka risker som finns är ska man försöka minimera dessa. Det är arbetsgivarens uppgift att alla ska känna sig trygga på arbetsplatsen och att risken för arbetsskador är liten. Detta kan göras genom att man har utformat lokalen på ett passande och ergonomiskt sätt. Arbetsgivaren ska även göra alla på företaget medvetna om hur man arbetar för att minska riskerna samt ge dem den skyddsutrustning som krävs.

Exempel på förändringar för att förbättra arbetsmiljön:
• Använda andra metoder
• Skaffa skyddsutrustning
• Skriva tydliga instruktioner för de farliga uppgifterna
• Ge personalen extra utbildning.

Följa upp

Hjälpte våra förändringar som vi gjorde eller behöver vi göra mer? Förändringar som man gjort för att främja arbetsmiljön ska följas upp. Det är viktigt att följa upp vare sig det har skett en olycka eller inte. Om olyckan skulle vara framme är det arbetsgivarens uppgift att följa upp hur man ska undvika detta i framtiden. Vad berodde skadan på? Denna uppföljning ska ske minst en gång om året.

Alla arbetsgivare är enligt lag skyldiga att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete, som Arbetsmiljöverket har tagit fram. De finns till för att alla ska ha en så bra arbetsmiljö som möjligt och inte skada sig eller må dåligt. Det är inte bara personalen som drar nytta av att de finns utan även arbetsgivaren eftersom att hen har mindre utsträckning av sjukskriven personal. Nedan hittar du Arbetsmiljöverkets kortfattade och lättlästa fil med förordningar.

Arbetsmiljöarbete

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}