Det finns flera viktiga saker att tänka på när man tar över ett bolag. Till exempel så är det du som köpare som har absolut undersökningsplikt, du övertar all bolagets historik samt det måste finnas ett avtal som beskriver vem som äger aktierna och hur ägandet är fördelat.
Absolut undersökningsplikt
Det innebär att det är du som köpare som bör kolla upp säljaren. Du bör ringa till kronofogden för att se att det inte finns några skulder samt ta en kreditupplysning. Det är viktigt att kolla upp dessa saker innan man tar över bolaget. Du ska också begära att få kolla igenom alla tillstånd och avtal. Det kan vara avtal med leverantörer, försäkringar, leasing och andra förbindelser som finns till företaget. Du ska också begära en aktuell balans- och resultatrapport. Alla dessa typer av papper ska lämnas över till köparen.
Har bolaget redan ett serveringstillstånd?
När du övertar ett bolag så tas all historik från tidigare ärenden gällande serveringstillstånd med till den nya ägaren. Därför är det viktigt att du som köpare kollar med kommunen om bolaget har eller har haft något ärende på sig. Om de har haft problem med sitt tillstånd så kan det innebära svårigheter även för dig.
Avtal
I avtalet ska det stå vem som tidigare ägde aktier i bolaget och hur ägandet var fördelat. Vid överlåtelsen ska det uppges vad som ingår i bolagets verksamhet, tillexempel hyresavtal, maskiner och inventarier. Genom detta avtal kommer eventuella mor/dotterrelation till tidigare moder/dotterbolag att upphöra. Detta bör finnas med under punkten äganderätt.
Sammanfattningsvis så är det du som köpare som har det stora ansvaret. Du måste kolla upp säljaren och dennes bolag, avtal och tillstånd. För att inte stöta på problem i framtiden är det viktigt att se över bolagets ekonomi, finns det några skulder hos kronofogden? Finns ägaren med i kreditupplysningen? Har du koll på detta kommer köpande-/ övertagningsprocessen att bli mycket enklare.
Användbara länkar: Verksamhet.se, Almi.se
Behöver du hjälp med att ta över ett bolag? Vår ombudstjänst hjälper dig! Ring eller maila oss, 010- 157 80 82, kundtjanst@krogarna.se.