• Utbildningar
  • Abonnemang
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
Meny
  • Utbildningar
  • Abonnemang
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
Logga in
0
Inga produkter i varukorgen.
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Kontakt
  • Sponsorer
  • Myndigheter
  • Referenser
  • Om företaget
  • Cookies
  • FAQ
  • Blogg
Meny
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Kontakt
  • Sponsorer
  • Myndigheter
  • Referenser
  • Om företaget
  • Cookies
  • FAQ
  • Blogg

Kan branschen återhämta sig?

  • Hem
  • / Nyheter
  • / Kan branschen återhämta sig?
  • Mattias Högstedt
  • december 7, 2021
  • 10:30 f m

Kan branschen återhämta sig?

Branschen

När restriktionerna är borta kommer de gamla problemen som branschen kan ha förträngt under pandemin. De problemen som fanns innan Covid19. Eftersom dessa problem aldrig får någon lösning sätter de käppar i hjulen och hindrar en snabbare återhämtning. Huvudfrågan är hur väl rustade restaurangbranschen är för en återhämtning och för en tillväxtfas de kommande tio åren. Vi på Krogarna har listat just vilka punkter som kan vara svåra för restaurangerna att återhämta sig ifrån:

Brist på gäster

Företag behöver kunder som spenderar pengar som blir sedan intäkter i företagen. Utan kunder och intäkter går det inte att driva företag. Pandemin har förändrat företagskundernas (dom som åker på affärsresor och går på möten) beteende och sätt att arbete. Kartläggningar och undersökningar tyder på en permanent förändring som innebär färre affärsresor, möten och färre dagar på det traditionella kontoret. Detta innebär förlorade intäkter för transportföretag, hotell, mötesanläggningar och speciellt för restauranger. Fler och flera väljer även nu efter pandemin att hålla möten digitalt. De traditionella arbetsluncherna börjar försvinna allt mer.

Brist på marknadsföring

För att skaffa kunder måste företag marknadsföra sig. Pandemin tog död på alla långsiktiga marknadssatsningar precis som om världen skulle gå under och aldrig någonsin repa sig igen. Visit Sweden gick exempelvis från att i många år bara ha marknadsfört Sverige utomlands till att marknadsföra sig mot den inhemska marknaden. Flera destinationer runt om i Sverige har tänkt i samma banor. Marknadsföringen har pausats rejält och man har fått tänka om hur man ska rikta reklam till sina kunder på ett helt annat sätt än vad man gjorde förut.

Brist på erfaren personal

Denna utmaning hänger i sig efter pandemin. För att en restaurang ska kunna växa över lång tid krävs att det är attraktivt att arbeta i branschen samt god tillgång på välutbildad arbetskraft. Här har det mest misslyckats. Färre söker till de få utbildningar som finns och pandemin har accelererat uttåget ur branschen till mer attraktiva branscher. Mycket på grund av att andra branscher erbjuder bättre kollektiv avtal och bättre löner.

Dessa utmaningar är en del av vad restaurangbranschen kommer behöva gå igenom i framtiden. Det återstår att se hur väl de lyckas återhämta sig efter två års uppehåll.

Källa: https://www.besoksliv.se/blogg/anders-johansson/branschen-kommer-aldrig-att-aterhamta-sig/

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Det perfekta julbordet

Driver du ett serveringsställe – se hit

Att redogöra pengarna för serveringstillstånd

Nya bestämmelser vid försäljning av e-cigaretter och e- vätskor med högre halter av nikotin

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

kundtjanst@krogarna.se

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg

Copyright © 2023 – Alla rättigheter behållna -Krogarna.se

Facebook Linkedin Vimeo

För att dig bästa möjliga upplevelse av krogarna.se använder vi cookies.
Du kan läsa mer om vilka cookies det är eller stänga av dom i inställningar.

Krogarna
Översikt

Vi använder kakor (cookies) för att kunna erbjuda dig bästa möjliga användarupplevelse på krogarna.se. Kakorna lagras i din webbläsare och används för funktioner som att känna igen dig när då återvänder till siten samt hjälper vårt team förstå vilka funktioner och innehållstyper som är mest intressanta för dig och alla andra användare.

Nödvändiga kakor

Om du fortsätter surfa på krogarna.se så samtycker du till att nödvändiga kakor används. Nödvändiga kakor används för att:

  • Spara dina önskade inställningar för just kakor.
  • Känna av om du är inloggad eller inte
  • För att du ska kunna lägga saker i kundvagnen i vår shop.
  • För att dölja de dialogrutor som du väljer att trycka bort.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Tredjepartskakor

Den här sidan använder Google Analytics för att kunna samla in information som antalet besökare på sidan och vilka blogginlägg som är populärast.

Om du låter den här kakan vara påslagen hjälper du oss förbättra innehållet på krogarna.se.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

Integritetspolicy

Du hittar mer information om vår integritetspolicy här.