Vi är stolta över att kunna erbjuda en onlineutbildning tillsammans med Life in Mind som faktiskt kan rädda liv! Hjärt- och lungräddning samt första hjälpen borde alla ha kunskaper i. Vi har bjudit in Camilla Thurell, grundare av Life in Mind, att skriva ett gästinlägg.
Året var 2013, jag hade precis startat mitt företag Life in Mind, som skulle utbilda människor i HLR och första hjälpen.
Telefonen ringde och mannen presenterade sig som Mattias från Krogarna.se. Han frågade om jag inte hade funderat på att göra HLR-utbildning i webbformat så kunde vi samarbeta och lätt nå ut till många kunder inom restaurangbranschen, via deras plattform Krogarna.se. Jag var högst skeptisk, hur skulle det gå till? Nej… Här ska vi ha traditionella fysiska utbildningar på plats. Det var en tokig idé.
Nu är året 2020, mycket har hunnit hända i både i världen och i Life in Mind sen det där samtalet från mattias 2013. Och det är nu DET har hänt;
Life in Mind har skapat webbaserad utbildning inom HLR och första hjälpen!. Vi har nog aldrig varit stoltare över att äntligen göra det flexibelt, tillgängligt, modernt och kostnadseffektivt att utbilda sin personal i att rädda liv.
Vem tror ni ringer oss då, igen!? Bästa Mattias – skam den som ger sig och SJÄLVKLART ska vi samarbeta med Krogarna.se, det är ju helt givet!
Just i restaurangbranschen är det extra viktigt med de här utbildningarna anser jag. Det är en offentlig plats, där många rör sig OCH vad gör man på en restaurang? Jo, man äter mat, så just här finns det en stor risk att någon sätter i halsen. Får man inte upp föremålet vid ett luftvägsstopp leder det inom några minuter till hjärtstopp.
Det är också så att våra folksjukdomar ökar i samhället och med bra medicinering och kunskap så lever vi längre nuförtiden, och kan leva ett ganska normalt liv och vistas på restaurang, trots allvarliga folksjukdomar. Detta gör att akuta sjukdomsfall ökar ute i samhället såsom vid stroke, diabetes eller bröstsmärtor – vilket såklart kan hända när man är ute på restaurang. Vet du vad du ska göra om någon drabbas av kraftig bröstsmärta i din lokal? Eller sätter i halsen, får en stroke eller faller ihop medvetslös?
Med webbaserad HLR har vi på riktigt möjlighet att nå ut till ALLA. Och det är precis så man räddar liv. Vid akuta situationer gäller det att någon som befinner sig precis bredvid personen kan agera direkt, och då behöver alla i personalen vara utbildade i HLR och första hjälpen.
Den gamla tiden där man skulle dra ihop 15 personer i tre timmar utanför öppningstider är förbi. Nu kan varje medarbetare med ett eget användarkonto göra kursen där och när det passar dem. Vi på Life in Mind känner oss otroligt glada att få starta upp ett samarbete med Krogarna.se för att ge möjligheten till restaurangbranschen att på ett smidigt och helt rykande nytt sätt utbilda sin personal i att kunna rädda liv. Låt oss skapa trygga krogar både för gäster och medarbetare.
Tills vi ses igen;
Tre snabba tips om en gäst eller kollega sätter i halsen.
1. Uppmana dem att hosta
Om personen inte orkar hosta eller inte får fram några ljud:
2. Dunka/slå fem gånger hårt mellan skulderbladen
3. Tryck fem gånger hårt med knuten näve, strax ovanför naveln.
Upprepa tills det kommer upp. Om personen blir medvetslös; starta hjärt- och lungräddning!
Du hittar onlineutbildningen i hjärt- och lungräddning samt första hjälpen här.
Vi ser fram emot att höra ifrån er!
Camilla Thurell, grundare Life in Mind