Modebranschen var först med detta, men nu sprider sig liveshopping-trenden till allt fler branscher. Nu kommer även Söderhallarna i Stockholm att hoppa på tåget och satsar på liveshopping med fokus på mat och dryck under namnet Saluhall Live. Med start i mitten av oktober kommer Söderhallarna att med hjälp av handlare och matprofiler bjuda på livestreamad matinspiration två gånger i månaden. Tittarna ges då möjlighet att under tiden klicka hem produkterna de er på skärmen.
Vem håller i liveshoppingen?
Saluhall live leds av profilen Mattias Celinder.
– Under det senaste året har många haft tid att fördjupa sitt intresse för mat och upptäckt hur
rolig mat- och dryckesvärlden är. Därför vill vi uppmuntra detta och samtidigt, genom att digitalisera vårt erbjudande, tillgängliggöra vårt utbud till en bredare publik över hela landet.
Först ut i Saluhall Live kommer vara Melanders Fisk från Söderhallarna och dess grundare, Nisse Molinder. Andra som kommer att medverka i detta är mästerkocksvinnaren Christin Kashou och komikern Nisse Hallberg.
– På Melanders vill vi vara mer än en fiskbutik och restaurang. Vi vill underhålla och överraska våra kunder samtidigt som vi alltid strävar efter att utveckla branschen. Vi var tidiga med krogkassar och förra året anordnade jag fiskskola på YouTube. I Saluhall Live tar vi nästa steg ihop med våra kollegor i Söderhallarna, säger Nisse Molinder på Melanders Fisk.
Succékoncept ifrån Kina
Trenden ”live videoshopping” har slagit igenom stort i Sverige under 2021 och kan liknas vid en interaktiv version av tv-shop. I Kina där trenden är som störst omsätter liveshopping 15–20 % av all deras e-handel. Svenska livevideobolaget Bambuser har nu tagit trenden till västvärlden och den har fått ett rejält uppsving under pandemin. Nu återstår det att se hur live shoppingen kan ta matbranschen med storm.
Källa: