• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Vad innebär stjärnorna i Guide Michelin?

  • Mattias Högstedt
  • juli 31, 2017
  • 11:16 f m

Vad innebär stjärnorna i Guide Michelin?

Har du någon gång avnjutit en middag på en restaurang tilldelad en Michelin stjärna? Då var du förmodligen nöjd med maten och besöket. För många krögare ses denna åtråvärda fiktiva stjärna som en status och ett kvitto på en lyckad verksamhet både gällande smakupplevelsen och helheten i sig.

Historia

Det var det franska däckföretaget Michelin som i början på 1900-talet kom ut med den första upplagan av Guide Michelin. Syftet var till en början att få de 3000 fordon som trafikerade gatorna i Paris ut till landsbygden för att sprida synen av bilar och därmed köpa däck som en följd av ett bilköp. Guiden delades ut gratis av däckföretaget Michelin till alla bilägare runtom i Frankrike.
Där kunde all matnyttig information hittas som varje bilförare ute på vägarna behövde. Allt från bensinstationer till stationer att byta glödlampor och övernattningsställen. Än idag fungerar guiden på samma sätt – att förenkla resandet helt enkelt.

Vem blir tilldelad en Michelin stjärna?

Stjärnorna står som en symbol och en bedömning av maten i sig. En stjärna i guiden betyder att restaurangen som guiden beskriver det är en “exceptionell bra restaurang i sin kategori”. Två stjärnor i guiden betyder att restaurangen “är värd en omväg” och tre stjärnor betyder att restaurangen “är värd en resa i sig.” Resterande intryck som service, miljö och liknande belönas med korslagda bestick där 5 bestick är den högsta i graden. I bedömningen är de fem kriterier som avgör antalet stjärnor eller antalet uteblivna stjärnor. Dessa kriterier rör områdena:

  • Kvalitén med syftet på råvaror
  • Hantverket gällande smaken och tillredningen av maten
  • Kvalitén med syfte på råvarorna
  • Personligheten och hur väl kocken presenterar sitt eget uttryck
  • Värdet för pengarna
  • Kvalité över tid och att upplevelsen ska vara lika bra oavsett när besöket på restaurangen görs

 

Svenska restauranger med stjärnor i Guide Michelin

I årets upplaga av guiden finner vi 23 stycken svenska restauranger som blivit tilldelad en respektive två stjärnor. Restaurangerna ligger utspridda runt om i landet och är definitivt värda ett besök! Nedan finner ni en lista av 10 stycken slumpmässiga restauranger och vart dessa guldkorn finns gömda.

Två stjärnor

  • Oaxen – Stockholm **
  • Fäviken Magasinet – Järpen **
  • Vollmers – Malmö **

En stjärna

  • Operakällaren – Stockholm *
  • Esperanto – Stockholm *
  • Mathias Dahlgren Matbaren – Stockholm
  • Ekstedt – Stockholm
  • Gastrologik – Stockholm
  • Volt – Stockholm
  • Sushi sho – Stockholm
  • Imouto – Stockholm
  • Thörnströms Kök – Göteborg *
  • Sjömagasinet – Göteborg *
  • 28+ Göteborg
  • Bhoga – Göteborg
  • Koka – Götborg
  • Upper House – Göteborg
  • SK Mat & Människor – Göteborg
  • Sture – Malmö
  • Bloom in the Park – Malmö *
  • Daniel Berlin – Tranås
  • Hotell Borgholm – Öland *
  • PM & Vänner Växsjö *

Källa: Michelin

Källa: Guidemichelin.se
Bildkälla: chuttersnap on Unsplash

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}