• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Tips och trix för att gästerna ska köpa mer från er meny

  • Mattias Högstedt
  • juni 7, 2017
  • 2:37 e m

Tips och trix för att gästerna ska köpa mer från er meny

Vad påverkas vi och våra hjärnor av när vi ska beställa en viss maträtt på menyn? Många inom både café- och restaurangbranschen vet hur viktigt det är med olika tips och trix för att både locka gäster och sedan få dem att köpa mer. Den stora konsten ligger i att spela på våra fem olika sinnen. Framförallt så lockas vårt köpbeteende av ett sinne, synen och därav vad vi ser och läser. Det är därför extra viktigt att ni har en meny som är rätt utformad för att spela på era kunders fem olika sinnen och styra dem till att köpa den eller de maträtter ni önskar.

Utseende

För att öka chanserna att kunderna ska köpa mer av de maträtterna ni vill finns speciella knep för att fånga uppmärksamhet. Ringa in, stryk under eller skriv med större bokstäver. Det lockar ögat och kunderna får ett intryck av att den maträtten är speciellt uppmärksammad för just dem. Enligt flera studier så har det visats att ögat har en tendens att först alltid läsa och uppmärksamma det som står längst upp till högre på en sida. Lägg därför de rätter ni vill att kunden ska köpa där.

Rätterna

I menyn ska rätterna beskrivas kort och koncist. Det ska beskriva maträtterna vackert och vara utformade att locka smaklökarna. Det kan därför vara ett tips att lägga till känsloladdade ord som adjektiv eller förnamn. Har du en rätt som innehåller potatismos och köttbullar kan ni presentera rätten: Fluffigt vispat potatismos tillhörande farmor Gretas hemgjorda köttbullar. Till det serveras en len brunsås tillsammans med saltgurka och rårörda lingon. På så sätt blir rätten mer inlevelserik och hemtrevlig och då är chansen större att kunden kommer att köpa den.

Priser

I vissa fall kan priser vara känsligt för många av kunderna. För restaurangers del är det viktigt att ha rätt priser för att restaurangen ska gå runt. Precis som allt annat så ska även priserna stämma in med hur restaurangen uppfattas utåt. För att er meny inte ska uppfattas som allt för dyr finns ett enkelt knep. plocka bort alla pengatecken som skrivs ”:-” och skriv istället endast siffran ”179” eller skriv istället dit kronor på slutet. Ha en eller ett par rätter som sticker ut prismässigt. Prissätt de så att de är mycket dyrare än de andra rätterna ni har för att resterande rätter på menyn istället ska ska uppfattas som mer prisvärda. Även om priserna på dessa skulle sticka ut och vara högre än snittet.

Källa: expansionsadvance.com
Bildkälla: Pixabay

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}