Vi på Krogarna.se tror på att fler restauranger och hotell bör använda sig av rörligt material för att synas och sticka ut i mängden. Vi har därför bjudit in Henrik Sandberg som driver Virtual Heart Media att skriva ett blogginlägg. Henrik har hjälpt Krogarna.se med filmproduktion i olika sammanhang, han jobbar dagligen med film och brinner för att hjälpa företag att marknadsföra sig på det sättet.
I vår värld av ständig förändring och innovation är media under ständig utveckling. Både den så kallade sociala median som i TV-rutan. Idag strömmar information till oss från fler källor än någonsin. Från broadcasting till webstreaming. Reklam och marknadsföring når fram till oss under avbrott mellan TV-programmen eller via Googleannonser mellan raderna på webbsidorna. Vårt ‘newsfeed’ bland sociala medier har blivit vardag för de flesta. En swipe följt av ett knapptryck på vår smartphone tar oss dit. Ofta informerar och berikar det oss, ibland förvirrar och överstimulerar det oss. Faktum är att de flesta som har tillgång till TV eller internet läser, lyssnar och tittar på information varje dag.
Verktygen som förmedlar informationsflödet är text, bild och video – bilder i rörelse eller ‘Motion Picture’ som de säger i Hollywood. En film kan innehålla alla tre delar. En webbsida som delar med sig av kunskap, nyheter eller reklam förmedlar vanligtvis sitt budskap genom text och bild. Men att använda sig av film har blivit allt vanligare på alla sorters webbplattformar. Dels är det lättare att producera film idag än vad det var för bara ett decennium sedan. Det har också blivit enklare att sprida sina skapelser via internet. Film har därför blivit ett allt mer effektivt verktyg för växande företag som har för avsikt att utbilda, underhålla eller marknadsföra.
Som filmmakare upplever jag magin av att återspegla verkligheten med bild i rörelse, ljus och ljud. Drönare från luften och kameror i rörelse på marken. Slow motion och vackra färger. Röster som säger nåt vettigt. Musik som väcker känslor. Det var känslor som fick mig att vilja skådespela, dansa och sjunga som ung. Det var känslor som fick mig att vilja jobba med film. Strävan efter att få stimulera och uttrycka sin kreativa sida blandat med visionen av att nå ut till människor med något betydelsefullt. Någon som känner igen sig?
Vare sig vi medverkar i, eller är åskådare till, en spelfilm, dokumentär, reklam- eller företagsfilm så väcker innehållet av det vi producerar ofta känslor. När vi lyckas förmedla en berättelse eller ett koncept som får folk att tänka, tala eller agera – då gör vi något bra. En bra film kräver ofta bra teamwork och är i de flesta fall roligt och givande att producera. Har man ett syfte och ändamål med sin produktion kan den bli en viktig del av vårt nyhetsflöde. Att förmedla kunskap samtidigt som vi kommunicerar känslor hos en individ, grupp eller verksamhet ger en inlevelse som vi annars inte kan uppnå inom media. En text som denna kan väcka många tankar och en bild kanske säger mer än tusen ord. Men film är intrycksgivande och känsloväckande på ett alldeles unikt sätt. Genom att spegla liv i rörelse förtydligar, förenklar och kanske till och med övertygar vi. Därför ska vi utan tvekan fortsätta satsa på film som verktyg.
Henrik Sandberg, Virtual Heart Media