• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Vad har färger för betydelse för din restaurang?

  • Mattias Högstedt
  • februari 22, 2017
  • 12:32 e m

Vad har färger för betydelse för din restaurang?

Enligt ett experiment gjort av företaget Tork påverkas vi mer än vi tror av vilka färger som är i rummet. Hjärnaktiviteten blir annorlunda beroende på miljön. Varje testrum var inrett som en restaurang med en genomgående färg på väggar, möbler och porslin. Frågan är vad ska man välja för färg?

Resultat

Testet visade att vissa färger väckte olika humör och känslor. Rött är till exempel en färg som väcker mycket känslor och kreativitet medan blått är lugnande. Man kunde också se att i det vita rummet hade testpersonerna låg hjärnaktivitet, de tog inte in några särskilda intryck. Detta kan vara bra om man måste fokusera på mötet eller konversationen men inte särskilt lyckat för en sensationell smakupplevelse.

Catherine d’Hubert, på Tork i Europa säger att: 

”Gult gör att hjärnan går mot beta-området där fokus och problemlösning finns. Man får energi.” Hennes tips är att duka med gula detaljer eller blommor för att förstärka.

Grönt o andra sidan är en meditativ färg som ger ett avslappnat intryck och en lägre puls. Då varvar dina kunder ner och får ny energi.

Svart är en sofistikerad färg som passar bra på en elegant restaurang, men kanske inte så bra där fokus och problemlösning behövs eftersom att färgen inte ger utslag på beta som är centret för problemlösning och fokus.

Vad ska du välja?

Vilken färg du ska välja beror helt på vilken typ av restaurang du driver och vilken stämning du vill skapa. Vilka är dina gäster och vad söker de hos dig? Blått passar bra för en lugn familjerestaurang för frukost eller lunch men inte särskilt bra för den lyxiga kvällskrogen. Då är det smartare att välja en sofistikerad svart. Röd dukning och inredning passar bra för den romantiska middagen med många känslor. Vill du veta mer? Tork har ett mer detaljerat resultat här.

Bildkälla: StockSnap från Pixabay

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}