• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

IKEA en av världens största restaurangkedjor

  • Mattias Högstedt
  • juni 28, 2017
  • 2:50 e m

IKEA en av världens största restaurangkedjor

Det stora möbelvaruhuset Ikea som från start började som ett litet postorderföretag där Ingvar Kamprad sålde allt från pennor till smycken i den småländska byn Agunnaryd, har idag etablerat sig på alla möjliga ställen världen över. I dag är Ikea så mycket mer än bara ett företag som enbart säljer möbler och inredning. Det går nu att finna allt från Swedish Food Market till en av världens största restaurangkedjor Ikea Food.

Ikea Food

Försäljning av livsmedel på Ikeas varuhus har under de senare åren blivit en stor succé och försäljningen av mat är ständigt växande. Ikea Food står i dag som ett eget affärsområde styrd av VD:n Michael La Cour. Under 2016 hade restaurangerna totalt sett cirka 650 miljoner matgäster. Av dessa 650 miljoner matgäster så spenderade de 18 miljoner kronor på restaurangerna och försäljnings intäkterna visade en ökning på hela 8 procent. På grund av det höga antalet gäster som restaurangerna har där snittstorleken per restaurang och dag är 600 gäster gör det till en av världens största restauranger. I Ikeas matsalar säljs likartade maträtter oavsett vart i världen du befinner dig men i mångt och mycket så är den också anpassad efter den lokala efterfrågan. Som så många andra restauranger vi ser jobbar med hållbarhet och minskat matsvinn så följer Ikea Food samma spår. Det är något som VD Michael La Cour sett att kunderna tycker är helt rätt väg och som man fortsatt väljer att utveckla och kommer att jobba ytterligare med i framtiden.

Pop-up, café och restaurang

Här och var dyker det upp små miniatyrer av Ikeas restauranger. Den blågula loggan syns inte bara framför varuhusen utan nu ser vi dem även mitt inne i centrum. I Norge finner vi Ikea Ätbar och i september 2016 slog portarna upp till ytterligare en pop-up restaurang belägen mitt i centrala London. Vem vet i framtiden kanske det är möjligt att avnjuta en tallrik med köttbullar på en vanlig Ikea restaurang utan att behöva ta sig till ett varuhus.

Rolig fakta om Ikea

  • Varje år säljs cirka 180 miljoner köttbullar på Ikeas restauranger runt om i världen
  • I dag trycks det fler exemplar av Ikea katalogen än vad det görs av bibeln
  • Var tionde sekund säljs ett exemplar av den populära bokhyllan “BILLY”
  • Varje år omsätter Ikea 240 miljarder kronor vilket motsvarar ett bnp lägre än Tanzanias
  • En procent av världens totala kommersiella förbrukning av trä står Ikea själva för
  • Världens största varuhus hittas i Kungens Kurva i Stockholm. Det sägs inte bara vara en affär utan även som en turistattraktion

 

Källor: Di, Expressen
Bildkälla: mastrminda från Pixabay

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}