Restaurangbranschen är en industri som påverkas starkt av så kallade influencers. Ordet influencer är relativt nytt och kan förklaras som ambassadörer på nätet. För att anses som en framgångsrik influencer behöver man blogga eller vara stor och känd i sociala medier. En skicklig influencer inspirerar och motiverar sina följare som har ett stort förtroende för denne.
Det blir allt vanligare att restauranger, caféer och barer runt om i världen bjuder in influencers till en sittning på sin restaurang för att få en recension i sociala medier. En restaurang i Manhattan märkte plötsligt en tydlig ökning av kunder, då många gäster kom in en dag och bad om Springbone’s jordgubb- & rabarberglass. Restaurangägaren kunde då spåra detta till sin kund & foodie instagramare som dagen innan hade publicerat ett foto på sin Instagram med hundratusentals följare. Efter att ha märkt vilken slående effekt detta hade på sin försäljning har restaurangen valt att arbeta aktivt mot att nå ut till Influencers för att nå ut i marknaden.
Instagram är för många en plats för inspiration. Genom att söka på #hashtags eller bland sina följare bestämmer sig många för var de ska äta sin middag baserat på bilder och recensioner de läser på plattformen.
Lifestyle- och modebloggaren Janni Delér besökte i juni den nyöppnade restaurangen Monkey Club i Marbella och publicerade då ett foto i sitt flöde på Instagram – “Trying out new food i Marbella”. Inlägget fick över 30.000 gilla markeringar och vi gissar att många som besöker Marbella även besöker restaurangen framöver.
För att följa trenden med att attrahera Influencers så kanske man i framtiden som restaurangägare behöver planera sin meny efter hur instagramvänlig den är? Man kanske också bör ställa sig frågan om ens besökare skulle vilja fota era maträtter och publicera till sina följare. Det kanske är så att ni till och med behöver tänka på att ändra er inredning och ljussättningen över borden så att era gästers bilder framhävs från sin bästa sätt. Sen glöm inte att erbjuda fritt internet till era gäster.
Det finns idag ett flertal restauranger som blivit omåttligt populära tack vare sin färgglada meny och fotovänliga miljö. Ta en titt på Pom & Flora där mängder av gäster valt att lägga ut bilder från sitt besök. Se Hashtag #pomochflora.
Så alltså oavsett om du jobbar på en enskild restaurang, café eller kedja så är Instagram och Sociala medier är en bra plats för att attrahera och skapa nyfikenhet hos nya och befintliga kunder.