• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Trend: Influencers påverkar försäljningen i restaurangnäringen

  • Mattias Högstedt
  • juli 18, 2017
  • 11:44 f m

Trend: Influencers påverkar försäljningen i restaurangnäringen

Restaurangbranschen är en industri som påverkas starkt av så kallade influencers. Ordet influencer är relativt nytt och kan förklaras som ambassadörer på nätet. För att anses som en framgångsrik influencer behöver man blogga eller vara stor och känd i sociala medier. En skicklig influencer inspirerar och motiverar sina följare som har ett stort förtroende för denne.

Det blir allt vanligare att restauranger, caféer och barer runt om i världen bjuder in influencers till en sittning på sin restaurang för att få en recension i sociala medier. En restaurang i Manhattan märkte plötsligt en tydlig ökning av kunder, då många gäster kom in en dag och bad om Springbone’s jordgubb- & rabarberglass. Restaurangägaren kunde då spåra detta till sin kund & foodie instagramare som dagen innan hade publicerat ett foto på sin Instagram med hundratusentals följare. Efter att ha märkt vilken slående effekt detta hade på sin försäljning har restaurangen valt att arbeta aktivt mot att nå ut till Influencers för att nå ut i marknaden.

Instagram är för många en plats för inspiration. Genom att söka på #hashtags eller bland sina följare bestämmer sig många för var de ska äta sin middag baserat på bilder och recensioner de läser på plattformen.

Lifestyle- och modebloggaren Janni Delér besökte i juni den nyöppnade restaurangen Monkey Club i Marbella och publicerade då ett foto i sitt flöde på Instagram – “Trying out new food i Marbella”. Inlägget fick över 30.000 gilla markeringar och vi gissar att många som besöker Marbella även besöker restaurangen framöver.

För att följa trenden med att attrahera Influencers så kanske man i framtiden som restaurangägare behöver planera sin meny efter hur instagramvänlig den är? Man kanske också bör ställa sig frågan om ens besökare skulle vilja fota era maträtter och publicera till sina följare. Det kanske är så att ni till och med behöver tänka på att ändra er inredning och ljussättningen över borden så att era gästers bilder framhävs från sin bästa sätt. Sen glöm inte att erbjuda fritt internet till era gäster.

Det finns idag ett flertal restauranger som blivit omåttligt populära tack vare sin färgglada meny och fotovänliga miljö. Ta en titt på Pom & Flora där mängder av gäster valt att lägga ut bilder från sitt besök. Se Hashtag #pomochflora.

Så alltså oavsett om du jobbar på en enskild restaurang, café eller kedja så är Instagram och Sociala medier är en bra plats för att attrahera och skapa nyfikenhet hos nya och befintliga kunder.

Källa:
http://www.bonappetit.com
https://www.forbes.com

Visningsbild: Igor Miske on Unsplash

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}