Hur kommer mattrenderna se ut under 2017? Vad kommer att konsumeras mest? Trendanalytikern Lennart Wallander berättar att hållbarhet och hälsa är två stora trender. Att maten skall vara estetisk är också en viktig del. Vegetariskt och vegansk mat får en större plats på restaurangerna och sist men inte minst: digitaliseringen!
Estetisk mat
Instagram, Facebook, Twitter och Snapchat är bara ett urval av sociala medier som många använder sig av idag. Sociologer menar att man väljer restaurang och rätt efter hur fotovänlig de är. En del av ens identitet finns på sociala medier, vilket ger det gamla uttrycket, ”Du är vad du äter” en helt ny mening. Det är viktigt att restauranger och krögare hänger med i utveckligen för att inte tappa sina kunder.
Nya populära restauranger och rätter sprids ofta tack vare tex Instagram, vackra bilder på ny mat leder till uppmärksamhet och intresse. Kolla bara på Instagramfenomenet Freakshake som har fått världen att dricka den söta drycken i ofantliga mängder igen.
En annan söt trend är de stora efterrättsfaten som serveras på bland annat Roka i London, där att dela rätterna med sitt sällskap står i fokus.
Hållbarhet och hälsa
Som Lennart Wallander berättar i en intervju med Sveriges radio Meny är hälsa och hållbarhet två starka trender. Det ser vi på flera sett. Man kan tex köpa överskottsmat via olika hemsidor och appar, restauranger anpassar menyn efter skafferiet och vegoalternativen blir allt fler. Det sistnämnda är även en egen trend, då just vegetariskt och vegansk mat förutspås att ta större plats på menyerna under året. Enligt Harrysrapporten beror ökat intresse för vegetariskt bland annat på trenden Clean Eating. Vilket innebär att man renare råvaror, dvs inte halvfabrikat, raffinerade produkter eller kemiska smakförstärkare utan istället mycket grönsaker, baljväxter mm.
Digitalisering
Nu för tiden kan du göra nästintill allt från din mobil. Inom krog- och restaurangbranschen är det största användningsområdena att beställa mat, hemkörning, utbildning och förbokning. Man ser en tydlig trend på att menyn förflyttas från papper till din mobil. Är du för lat för att ta dig till restaurangen finns en mängd appar som hjälper dig med hemkörning från din favoritrestaurang. Du kan även förbeställa din mat så att den är färdig när du kommer till restaurangen för att effektivisera ditt besök. Eller varför inte låta din personal utbilda sig via mobilen, det är effektivt och enkelt.
Det är viktigt att vi krögare är uppdaterade och följer ett urval av trenderna för att bevara gästerna. Besökarna vill se nya saker så utveckligen är en stor del i restaurangbranschen, inte minst om du driver din restaurang i en större stad där utbudet och konkurrensen är stor.
Vill du läsa mer om kommande trender har Kairos Future och Harrys tagit fram en innegående och intressant rapport som du hittar här. Du kan även lyssna på en intervju med Lennart Wallander och Ingela Stensson hos Sveriges Radio.