• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Trender i restaurangbranschen med Robert Maglia

  • Mattias Högstedt
  • september 15, 2017
  • 2:00 e m

Trender i restaurangbranschen med Robert Maglia

Vi på Krogarna.se besökte Restaurang Expo och Fastfood & Cafe Mässan mellan den 6-7 september i Göteborg. Vi tog bland annat del av ett föredrag av Robert Maglia från Göteborg i ämnet trender. Det var ett mycket intressant föredrag där Robert presenterade sina personliga tankar och idéer kring befintliga- och framtida trender inom restaurangbranschen. Robert Maglia är bland annat kock, föreläsare, författare och driver i dag ett flertal restauranger I Göteborgstrakterna. Här nedan kommer en sammanfattning av några punkter som Magliga tog upp under föredraget.

Till att börja med delade Maglia sina tankar och funderingar kring trender, där han talade om de två olika aspekterna om att vara den som sätter trenden eller att vara den som följer den.

Han menar på att trender är något som alltid är aktuellt och något som alltid är inne. Att vi människor överlag är väldigt mottagliga för trender och allt vi ser är i någon form en trend. Han menar på att det finns de som skapar trender och de som följer den. Det vill säga de som är trendsättare eller de som är så kallade “copy cats.” Frågan man dock kan ställa sig om trender är: Är det som är trendigt alltid det som är det bästa?

Den hetaste trenden just nu

Den hetaste trenden som enligt Robert Maglia existerar i restaurangvärlden för tillfället är “trenden att äta på restaurang.”

Tidigare var krogen ett ställe som endast besöktes vid speciella tillfällen, då någon fyllde år eller i sammanhang som vid avtackning. I dag ses krogen mer som det andra vardagsrummet och även som “det sociala rummet.” En fråga han ställde publiken var vad vi trodde att den största anledningen var till att vi går mer på restaurang idag jämfört med vad vi gjorde för tio år sedan. För att det har blivit billigare? För att det finns fler krogar? Eller för att vi har blivit mer sociala? Det är svårt att veta exakt varför. Maglia hade heller inget konkret svar på frågan utan trodde att vi trots den nya tekniken som innefattar allt det som inte är socialt, går med på krogen för att vi just är mer sociala med varandra.

Enkelheten

Här går Maglia in på enkelheten och att det i dag jämfört med tidigare är mycket “enklare” att gå på restaurang. Något vi gör från måndag till söndag.

Den första bekvämligheten enligt Maglia är att vi slipper stå hemma bland kastruller och grytor när vi kommer hem från jobb och skola. Vi slipper både städa innan och efter vi har haft gäster. Vi går i stället till restaurangen. Slänger av oss våra ytterkläder, sätter oss ner och beställer in något att äta. Vi kommer antingen dit tillsammans med familjen, ensamma med en laptop framför oss eller i goda vänners sällskap. En avslappnad och enkel process.

Sharing is caring

Att dela på mat och dryck är något Maglia tycker att vi börjar se mer av och som vi förmodligen kommer att få se ännu mer av även i framtiden.

Där menar han på att hela uppläggen på de flesta restauranger ser annorlunda ut idag jämfört med vad det gjorde tidigare. Här har inte bara klädkod och bordsskicket ändrats, utan också hur vi äter maten och hur vi blir serverade. Idag är vi mycket för att dela på allt som beställs in. Vi vill inte bara sitta och äta från våra egna tallrikar utan vi vill dela på maten, beställa in olika små rätter eller stora fat där alla kan sitta och plocka mat från samma tallrik. Vi skippar glasen med vin eller de här lite mindre vinflaskorna. Nu menar Maglia på att det är allt vanligare med de större vinflaskorna, där alla kring bordet kan dela på en och samma. Gränser mellan matsal, kök och bar har också försvagats eller suddats ut helt. Tidigare gömde sig kockarna inne i köken och i dag kan vi faktiskt på de flesta restauranger se när maten tillagas och det från våra egna bord. Vi har tillsammans skapat ett nytt rum, ett rum där det känns tryckt att vara, menar Robert Maglia.

Vill du vet mer om Robert Maglia? Gå då in på Maglia.se
Vill du veta mer om mässan? Gå då in på Fast Food & Cafés hemsida som du hittar här.

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}