Menyn är ett viktigt marknadsföringsverktyg för restaurangen. För att menyn ska locka kunder och leda till ökad försäljning måste den vara väl genomtänkt. När man som krögare utformar en meny är det mycket att tänka på, bland annat vilka rätter som ska erbjudas, prestationen, designen och layouten. Allt detta ska spegla krogens stil och gastronomiska koncept.
Vi på Krogarna pratar ofta med kunder som vill ha hjälp med att utforma sina menyer. Menyn ska vara unik för just din restaurang. Här är våra bästa tips!
1. Välj ett menyformat som passar ditt gastronomiska koncept. Det kan vara en meny man bläddrar i, en enkel vikt meny eller kanske en papperstablett som gästen sedan använder som underlägg? Välj något som känns unikt för er.
2. Färgerna och teckensnittet på menyn ska väljas med omsorg! Färgerna bör stämma överens med restaurangens inriktning. Grönt anses ofta framkalla välmående, orange stimulerar aptiten och gult är en glad färg. Generellt bör matta och mörka färger undvikas på menyn.
3. Om er restaurang finns med i sociala medier, skriv ut det på menyn. Gästerna kan då lägga ut bilder från restaurangbesöket som i sin tur kan vara gratis marknadsföring för er.
4. Menyn ska vara kort, lättläst och kännas inbjudande. Använd gärna ord som beskriver rätterna och som kan öka gästernas aptit. Viktigt är att ingen rätt ska överträffa den andra, alla rätter ska beskrivas som lika fantastiska. Om rätten härstammar från ett annat land så kan rätten presenteras med ursprungsnamnet, viktigt är att det då också finns en kort beskrivning av rätten på svenska.
5. Desserterna bör vara på en egen meny. Det finns undersökningarna som visar att om man som besökare börjar med att undersöka och läskas av efterrätterna så kan det leda till att man automatiskt hoppar över förrätten. Restaurangen går då miste om en intäkt.