• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

  • Mimmi Källström
  • augusti 30, 2024
  • 1:21 e m

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Vi på Krogarna.se har fått äran att dela lite tips ifrån Dunia Daoud som är Nutritionist & Matsäkerhetsexpert. Nedan kan ni läsa om hennes tips.

Allergier har blivit allt vanligare och idag är det ca 1,5 miljoner svenskar som har någon sorts matallergi. Allergi beror på att kroppens immunförsvar överreagerar mot en del ämnen i maten, så kallade allergener. Allergener är mer än bara en ingrediens – exempelvis kan en liten bit jordnöt vara på liv och död för en jordnötsallergiker.

Det är avgörande för krögare att förstå hur allergener kan påverka gästerna och att ha bra rutiner på plats.. Här är fem viktiga tips för krögare att tänka på:

  1. Känn till de vanligaste allergenerna – EU:s allergenlista

I EU:s allergenlista finns 14 ämnen som är kända för att orsaka allergiska reaktioner. Dessa ska finnas deklarerade och framhävas i ingrediensförteckningen om de finns i ett livsmedel:

  1. Spannmål som innehåller gluten (vete, råg, korn, havre)
  2. Fisk
  3. Blötdjur
  4. Kräftdjur
  5. Ägg
  6. Jordnötter
  7. Nötter (mandel, valnötter, hasselnötter, etc.)
  8. Soja
  9. Mjölk, samt laktos
  10. Selleri
  11. Senap
  12. Svaveldioxid och sulfit
  13. Sesamfrön
  14. Lupin
  1. Utbilda personalen

Det är viktigt att skapa en medvetenhet om allergener bland personalen. Man behöver utbilda personalen om allergener och allergikost regelbundet för att säkerställa att alla har tillräckliga kunskaper samt kännedom om rutiner för säker hantering av allergikost. Detta inkluderar att känna igen symtom på allergiska reaktioner och veta hur man agerar vid en nödsituation.

  1. Implementera rutiner för hantering av allergikost

Ha en tydlig rutin för hur man hanterar allergener i köket. För att undvika korskontaminering av allergener kan man exempelvis:

  • Förvara livsmedel avsedda till allergiker väl separerat från övriga livsmedel
  • Tillaga mat till allergiker väl separerat från övrig mat
  •  Rengöra ytor och diska köksredskap noggrant emellan användning
  1. Informera gästerna om allergener

Information om allergener behöver vara lättillgänglig och bör finnas på ex. menyn, hemsidan eller uppges muntligt av personalen. Tänk på att:

  • Uppmuntra gästerna att informera personalen om allergier, t.ex. med en skriftlig uppmaning på menyn eller framme vid kassan
  • Använda symboler eller färgkodning på menyn för att framhäva allergener
  • Utbilda personalen så att de kan svara på frågor och ge korrekt information
  • Märka upp mat i köket för att kunna ge korrekt information om matens innehåll

 

  1. Ha en beredskapsplan

Trots goda rutiner och insatser kan olyckor inträffa. Det är därför viktigt att ha en plan för hur man handskas med anafylaktiska reaktioner, vilket inkluderar:

  • En rutin för man hanterar allergi-incidenter
  • Första hjälpen-kit som innehåller en adrenalinspruta och andra nödvändigheter
  • Att utbilda personalen i hur man identifierar och hanterar allergi-incidenter

Att hantera allergener korrekt är alltså inte bara en fråga om att följa lagar och regler, utan det handlar i grund och botten om att servera säker mat till allergiker. Genom att implementera tipsen ovan kan man minska risken för allergi-incidenter.

Har du några frågor eller vill veta mer om hur du kan öka kunskapen kring allergener på din restaurang? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna!

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Det perfekta julbordet

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}