Kan vi läka våra kroppar med hälsosam mat? Väldigt många människor är positiva till kostens läkande effekt på kroppen, vi kommer här gå igenom en del olika livsmedel som säger sig ha just läkande effekt i kroppen.

Kryddor och örter

Örter har används som alternativ läkemedel sen långt tillbaka. Exempel på bra örter och kryddor är gurkmeja, ingefära, ceylon kanel, persilja, vitlök och chili. Alla dessa kryddor verkar antiinflammatoriskt i kroppen. Däremot kan vissa, som tex gurkmeja, ingefära och chili vara starkt för tarmfloran och bör successivt öka i mängd för att inte få en orolig mage.

Kombucha

Kombucha är en fermenterad sötad dryck som oftast består av svart te, socker och vatten, det som gör denna dryck speciell är att den även innehåller levande bakteriekultur, probiotika, som i detta fall är en mix mellan jäst och bra bakterier. Den verkar lugnande på mage och matsmältning, hjälper kroppen att spjälka näring och skyddar cellerna från fria radikaler. Förutom positiv effekt på välmåendet ger det också synbar effekt på hud, hår och naglar. Eftersom det inte upphettas under framställningen är dessutom alla näringsämnen helt bevarade i drycken.

Fisk och skaldjur

Fisk och skaldjur innehåller mycket omega 3, selen, jod och vitaminerna B12, D och E vilket är viktiga ämnen att du får i dig. Omega 3 består av antiinflammatoriska fettsyror som är väldigt bra för tarmfloran. Att äta vildfångad fisk är absolut bäst och bör ätas i första hand. Finns också idag bra ekologiskt odlad lax att få tag i, om fisken är färsk eller fryst spelar inte någon större roll så därför är ett tips att fylla upp frysen med fisk och skaldjur.

Alla sorters grönsaker

Grönsaker är en föda som sägs ha läkande effekt. Här listar vi några som toppar listorna över dem som är bäst. Nummer ett är gröna bladgrönsaker. Spenat och andra gröna bladgrönsaker innehåller bland annat fosfor, järn, kalium, magnesium, folat, vitamin A, C, E och K. Bara en portion babyspenat innehåller flera dagars behov av vitamin K som behövs för blodet och skelettet. Så se till att få i dig spenat dagligen, enkelt sätt att få i sig det är genom en smoothie eller blandad i en god sallad! I denna sallad kan du blanda i purjolök. Visste du att purjolöken har antibakteriella egenskaper och innehåller gott om antioxidanter och flavonoider som bland annat hjälper till att skydda kroppen från toxiska skador. Ett tips är att också addera rödbetor. Rödbetor innehåller vitamin A, B6 och C, magnesium, kalcium, zink, kalium, jod, natrium samt nitrat. Gillar du dem inte råa? Varför inte göra en juice (som hjälper till att reglera blodtrycket) eller baka dem i ugn. Morötter och sötpotatis innehåller betakaroten som gör dem orangea, det omvandlas till A -vitamin i kroppen. A-vitamin anses bland annat minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och är bra för huden och slemhinnorna. Det finns såklart en hel del mer bra grönsaker men här ovan nämner vi en del.

 

 

Vill du läsa mer eller är du redo att påbörja din utbildning?

Se våra utbildningar Fler blogginlägg

Gå med i vårt nyhetsbrev & håll dig uppdaterad!

    Jag godkänner krogarnas allmänna villkor och cookie-policy