• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Hur du kan undvika matsvinn

  • Mattias Högstedt
  • juli 13, 2021
  • 4:30 e m

Hur du kan undvika matsvinn

Matsvinn kan uppstå vid hantering av mat, från lagring till servering. Vi kan dela upp maten vi kastar i två delar. Dels det oundvikliga matavfallet där exempelvis skal, ben och kärnor ingår och det som går att undvika att slänga, vilket brukar just kallas för matsvinn. Vi på Krogarna har samlat lite tips för er krögare om hur man bäst undviker matsvinn.

1. Undersök vart matsvinnet kommer ifrån.

Du får koll på hur stort matsvinnet är och var i köket det slängs mest, på så vis blir det lättare att även spara pengar för din verksamhet. Personalen engageras också i detta och blir delaktig i arbetet med att minska matsvinnet. Genom att undersöka matsvinn visar du även din personal att du bryr dig om

2. Fryst mat

Det är alltid viktigt med färska råvaror på en restaurang men med fryst mat kan matsvinnet minska med ungefär 47 procent. Det beror mycket på att det går att använda råvaror som behövs för stunden och spara resterna i frysen. Mat som har förbereds och fryst innan behöver inte lika mycket till att tillagas och serveras.

3. Minska svinnet på buffén

Att ha med stora serveringsfat med mycket mat på kan se lockade ut för restaurangbesökare men de tär bevisat att mindre portioner och mindre framställd mat minskar på matsvinnet. Istället väljer man att byta ut maten oftare, då är det också mer fräschare. Passa på att även erbjuda mindre tallrikar till kunder så att de måste gå flera gånger ifall de vill ha mera.

4. Take Away eller doggy – bag

Allt fler ber om en doggy-bag – att ta med maten som man inte äter upp på restaurangen hem. Nästan som en take away fast du tar med dig dina rester. Sådant är ett bra alternativ att erbjuda till sina besökare och på detta sätt minska att slänga halva portioner som blir kvar. Känner man att detta inte passar bra in på restaurangen då får man välja att servera mindre portioner så att besökare äter upp all sin mat.

Brukar ni själva försöka äta upp allt ni blir serverade eller lämnar ni efter er mat under ett restaurangbesök?

Vill du veta mer? Klicka på länken här: https://www.findusfoodservices.se/inspiration/restaurang/matsvinn-restaurang

 

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}