• Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Bli Medlem
  • Tjänster
  • Kontakt
  • Om
    • Sponsorer
    • Myndigheter
    • Referenser
    • Om företaget
    • Cookies
    • FAQ
    • Blogg
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in
  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Abonnemang
  • Referenser
  • Om företaget
  • Kontakt
  • Logga in

Trendspaning i restaurangvärlden 2017

  • Mattias Högstedt
  • juni 20, 2017
  • 10:46 f m

Trendspaning i restaurangvärlden 2017

Trender kommer och trender går. En del av dem är här för att stanna en längre tid medan vissa av dem snabbt skymtar förbi. Inom restaurangvärlden ändras trenderna fram och tillbaka. Vi får många influenser och inspiration från alla länder världen över och det sprids snabbt från de stora städerna till de lite mindre. Via TV och via våra sociala medier. Food & Friends har studerat hur årets trendspaning.
Är du redan med eller kommer du hänga med i årets trender?

Vad kommer vi att få se av i år?

I årets trenspotting tar vi matnivån från 1.0 till 2.0. I år ligger fokuset på mycket mer än att mat bara ska innebära roliga kombinationer och vara spännande. I år är fokuset riktat mot ett helt annat håll än att bara underhåll. Ut med det ytliga och in med känslan och det betydelsefulla. Fokus i år ligger på hälsa, hållbarhet och att våga utmana.

Störst på sociala medier

Många gånger är det faktiskt våra sociala medier som bestämmer det mest trendiga i matväg. I år kommer vi få se mycket av “avokado rosen” som vi redan kan skymta på Instagram. På mackor och i sallader syns den till och den görs enkelt bara med några snitt. Rainbows bagels och Rainbow grilled cheese är liknande exempel med avokadon. Dessa syns mycket på våra sociala medier där det handlar om att sätta färg på de annars trista och dova färgerna. Idén om att färglägga maten i regnbågens alla olika färger kommer ifrån början från Brooklyn och Hongkong.

Att göra något av svinnet

Hållbarhet var ett av nyckelorden för årets trender och att minska matsvinnet står högt i fokus. Något som Dan Barber på Blue Hill i New York och Douglas McMaster på Silo i Brighton står som profiler för. Sistnämnda Douglas McMaster står som ägare för världens enda Zero Waste Restaurant än så länge. Frågan är om vi inte kommer få se fler av sådana inom kort. Även i dryckesväg är visionen om ett minskat svinn prioriterat. Onödiga dekorationer som parasoll är ett minne blått och is i mängder kan vi helt skippa. I år ska vi ta vara på gamla citronskal och kaffesumpar och göra goda drinkar av de som annars hamnar rätt ner i soptunnan. Även i öltillverkningen kommer vi få se liknande tendenser. Croissanter, bröd och kasserade päron kommer i användning på nytt och bryggs om till öl med namnet Wasted.

Maten

Med ett ökat intresse för olika typer av bowls och trenden att utesluta kött och istället börja äta mer fisk har nu en ny rätt framtagits. Sallad med rå fisk och goda dressingar utgör den nya bowlen och den har döpts till Pokébowl. Med fortsatt fokus på hälsa så utgör självklart grönsaker en stor del av årets trend. De vegetariska alternativen tar allt större plats på menyerna där de säljs under namn som vi tidigare sammankopplat med namn på kött eller kötträtter.
Istället för juice och smoothies i våra plastflaskor säljs nu istället soppa på flaska. Juicen är utbytt mot mer näringsrik kost med mer fibrer och mindre socker. Den har samma funktion som innan och bärs lätt med i väskan eller på språng.
Den kanske största förvåningen matväg. Att äta bränd mat. Pizzakanterna ska inte längre vara helt vita, potatisen lika så och vi ska se ett svart skal på de grillade gönsakerna. En helt annan smakupplevelse är på ingång.

Dryckerna

Även drinkarna följer det brända spåret. Här vill vi känna liknande smaker och kanske är bränt the new black?
En annan trend som syns är en minskning av förtäring av alkohol. Fler är beredda att dricka drycker som har en lägre procent alkohol i sig eller att minska ner på måtten i glasen. Dricka mindre helt enkelt. Vissa byter ut de alkoholhaltiga dryckerna helt och kör på alkoholfria alternativ.

Källa: Food&Friends.se
Bildkälla: Louise Burton on Unsplash

 

Dela det här

Facebook
Twitter
LinkedIn

Table of Contents

Gå med i vårt nyhetsbrev

Andra läste även

Möt Daniel – beroendesnack

Kan man verkligen dö av en jordnöt? – Tips ifrån en expert!

Fem tips till dig som driver restaurang i lågkonjuktur

Expansionstips med Ahmed Chukair

Krogarna.svg
  • Kundtjänst: 010-139 19 90

Kontakt

Ring oss på

010-139 19 90

Skicka mail

[email protected]

Vår adress

Strandvägen 7a 114 56 Stockholm Hoegstedt Consulting AB

Information

  • Kontakta oss
  • Företaget
  • FAQ
  • Blogg

Erbjudande

  • Utbildningar
  • Tjänster
  • Myndigheter
  • GDPR/cookies

Resurser

  • Referenser
  • Logga in
  • Varukorg
© 2023 – Krogarna.se (Powered by ZAZY Marketing)
Facebook Linkedin Vimeo
Samtycke

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik såsom cookies för att lagra och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att samtycka till denna teknik kan vi behandla data såsom surfvanor eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller återkallar ditt samtycke kan det påverka vissa funktioner och egenskaper negativt.

Funktionella Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att genomföra överföring av en kommunikation via ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som uteslutande används för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa inställningar
{title} {title} {title}