Trender kommer och trender går. En del av dem är här för att stanna en längre tid medan vissa av dem snabbt skymtar förbi. Inom restaurangvärlden ändras trenderna fram och tillbaka. Vi får många influenser och inspiration från alla länder världen över och det sprids snabbt från de stora städerna till de lite mindre. Via TV och via våra sociala medier. Food & Friends har studerat hur årets trendspaning.
Är du redan med eller kommer du hänga med i årets trender?
Vad kommer vi att få se av i år?
I årets trenspotting tar vi matnivån från 1.0 till 2.0. I år ligger fokuset på mycket mer än att mat bara ska innebära roliga kombinationer och vara spännande. I år är fokuset riktat mot ett helt annat håll än att bara underhåll. Ut med det ytliga och in med känslan och det betydelsefulla. Fokus i år ligger på hälsa, hållbarhet och att våga utmana.
Störst på sociala medier
Många gånger är det faktiskt våra sociala medier som bestämmer det mest trendiga i matväg. I år kommer vi få se mycket av “avokado rosen” som vi redan kan skymta på Instagram. På mackor och i sallader syns den till och den görs enkelt bara med några snitt. Rainbows bagels och Rainbow grilled cheese är liknande exempel med avokadon. Dessa syns mycket på våra sociala medier där det handlar om att sätta färg på de annars trista och dova färgerna. Idén om att färglägga maten i regnbågens alla olika färger kommer ifrån början från Brooklyn och Hongkong.
Att göra något av svinnet
Hållbarhet var ett av nyckelorden för årets trender och att minska matsvinnet står högt i fokus. Något som Dan Barber på Blue Hill i New York och Douglas McMaster på Silo i Brighton står som profiler för. Sistnämnda Douglas McMaster står som ägare för världens enda Zero Waste Restaurant än så länge. Frågan är om vi inte kommer få se fler av sådana inom kort. Även i dryckesväg är visionen om ett minskat svinn prioriterat. Onödiga dekorationer som parasoll är ett minne blått och is i mängder kan vi helt skippa. I år ska vi ta vara på gamla citronskal och kaffesumpar och göra goda drinkar av de som annars hamnar rätt ner i soptunnan. Även i öltillverkningen kommer vi få se liknande tendenser. Croissanter, bröd och kasserade päron kommer i användning på nytt och bryggs om till öl med namnet Wasted.
Maten
Med ett ökat intresse för olika typer av bowls och trenden att utesluta kött och istället börja äta mer fisk har nu en ny rätt framtagits. Sallad med rå fisk och goda dressingar utgör den nya bowlen och den har döpts till Pokébowl. Med fortsatt fokus på hälsa så utgör självklart grönsaker en stor del av årets trend. De vegetariska alternativen tar allt större plats på menyerna där de säljs under namn som vi tidigare sammankopplat med namn på kött eller kötträtter.
Istället för juice och smoothies i våra plastflaskor säljs nu istället soppa på flaska. Juicen är utbytt mot mer näringsrik kost med mer fibrer och mindre socker. Den har samma funktion som innan och bärs lätt med i väskan eller på språng.
Den kanske största förvåningen matväg. Att äta bränd mat. Pizzakanterna ska inte längre vara helt vita, potatisen lika så och vi ska se ett svart skal på de grillade gönsakerna. En helt annan smakupplevelse är på ingång.
Dryckerna
Även drinkarna följer det brända spåret. Här vill vi känna liknande smaker och kanske är bränt the new black?
En annan trend som syns är en minskning av förtäring av alkohol. Fler är beredda att dricka drycker som har en lägre procent alkohol i sig eller att minska ner på måtten i glasen. Dricka mindre helt enkelt. Vissa byter ut de alkoholhaltiga dryckerna helt och kör på alkoholfria alternativ.
Källa: Food&Friends.se
Bildkälla: Louise Burton on Unsplash