Fazer Food Service har publicerat sin årliga lunchrapport. Rapporten innehåller både nutid och framtids luncher. Vilken status har lunchen just nu? Hur kommer man luncha i framtiden?
Hemleverans
Senaste åren har leverans av lunchen till kontoret blommat upp. En mängd konkurrenter finns på distributionsmarknaden och den som lyckas leverera snabbast är vinnaren. Detta beteende har skapat restauranger som endast säljer sin mat för take away, sk delivery only-företag. Det innebär att man nu inte längre kan gå till en lunchrestaurang och äta på plats, utan istället sitter kvar vid sitt skrivbord.
Mycket vegetariskt
Den vegetariska trenden växer sig bara större och större. Många restauranger har komponerat rätterna så att grönsakerna är huvuddelen och köttet ett tillbehör istället för tvärt om. Vegetariska trenden är dock störst i storstäder och skulle behöva breda ut sig ännu mer på landsbygden.
Gastronationalism
Globaliseringen har påverkat vår matkultur på många sätt. Det som räknas som en traditionellt svenskrätt har ofta många influenser från andra länder. Många spännande kombinationer av närproducerat produkter och utländska smaker bildas.
Så här sammanfattas rapporten:
“Framtidens lunch beställs via en app, är lagad på svenska råvaror, har grönsaker som huvudingrediens, äts vid skrivbordet, får dig att stressa ned och innehåller laboratorieproducerat vegankött. “
Här hittar du hela rapporten.
Bildkälla: shokotov från Pixabay