Olika varianter av bowls, soppa på flaska, vegetariskt och alkoholfritt var några av 2017 års hetaste trender matväg. Nu är det nytt år, vilket också innebär nya trender. Några av förra årets trender är redan passé medan andra av dem håller i sig ytterligare ett år till. Klimatpåverkan, minskat matsvinn, hälsa och upplevelse är vad största fokus ligger på år 2018.
Alkoholfritt
En av förra årets allra hetaste trender var alkoholfria drycker och drinkar, vilket är en trend som håller i sig även i år. Det är den yngre generationen som ändrat sitt synsätt och inställning till alkoholen. Hälsan och hur våra kroppar mår och fungerar har blivit allt viktigare och mer centralt är då vad vi faktiskt stoppar i oss. De alkoholfria drinkarna kan vi hitta lite överallt, men störst genomslagskraft har de i storstäderna. Alkoholfria drycker i form av läsk syns till på allt fler ställen. Söta läskedrycker är till för barn medan de osöta är till för de vuxna. Här pratar vi om drycker med drag i med olika sorters sting som utgörs av bland annat ingefära, chili och vinäger.
Veganskt och vegetariskt
Veganskt och vegetariskt är något som varit på tapeten under många år. Tidigare har det bara varit accepterat men nu börjar det istället att ta nya höjder och att allt fler kockar börjar ta trenden på allvar. Vi ser även allt fler hushåll som inför köttfria dagar så därav måste utbudet bli bättre och maten på restaurangerna lika så. Det är inte bara några få som följer trenden utan den följs idag nästan av alla.
Klimatpåverkan
Hållbarhet och miljö är något som aldrig går ur tiden. Föregående års “waste trend” verkar hålla i sig även i år, där ett minskat matsvin står högt i fokus. Rester återvinns och används på nytt och då i form av nya produkter. Man har även börjat sikta in sig på material som är mer miljövänliga, nedbrytbart engångsmaterial eller bestick som helt och hållet kan ätas upp. Att eliminera behovet av förpackningar och äta saker så som de är, genom att förpacka maten annorlunda och på så sätt både slippa tallrik och gaffel.
Upplevelse
Nu höjs ribban ytterligare. Som kund nöjer man sig inte längre enbart med en restaurang som serverar god mat, nu krävs det mer. För krögarna gäller det att inte ligga på latsidan utan göra mer för kunden eller inför kunden. Överst på menyn står upplevelse. Kunderna efterfrågar upplevelser som stimulerar våra sinnen utöver maten eller en hel fullfärdig upplevelse. Denna trend är något som kockbröderna Adriá anammat på sin restaurang Enigma i Barcelona, där matgästerna leds in i en labyrint bestående av 45 olika rätter. Detta gäller även Paco Roncero och hans restaurang Sublimotion på Ibiza som erbjuder sina gäster en gastronomisk show utöver de vanliga där fem av de mänskliga sinnena berörs på en och samma gång under besöket.
Automatiseringar
Automatiseringar är en övergripande trend som följer den globala teknikutvecklingen. Vi kan redan se flera exempel på det idag, där flera snabbmatskedjor erbjuder snabba tekniska lösningar för sina gäster som endast via ett fingertryck på en skärm, beställer sin mat. De allra senaste kedjorna i raden är fri från all mänsklig kontakt, där maten själv beställs via de skärmar som finns och där den färdiga maten sedan placeras ut i luckor som kunderna sedan själva får hämta. Detta är redan ett vanligt fenomen på Manhattan där man efterfrågar snabbmat som förutom snabb även ska vara billig och god. Efterfrågan på annat än automatiserade måltider är alkohol, smoothies och bakverk.
Ensamätande
Det som tidigare inte funnits som ett alternativ för det flesta utgör idag en allt mer central punkt i mångas liv. Ensamätandet. Där vi ensamma går på krogen för att äta gott och dricka gott. Allt fler restauranger ger idag plats åt soloätarna där solostolarna syns till allt mer och mer. Inte minst framme vid baren där det som krögare skulle vara ett misstag att inte inreda sin restaurang tillhörande bardisk. Ensamätandet som fenomen utgör redan en vardag på många ställen runt om i världen där det i Sydkorea ses som status.
Källor: Food & Friends, TV4
Bildkälla: Gabrielle Cepella on Unsplash